درد سیاتیک و درمان آن‌

یکی از مهم‌ترین اعصابی که در بدن انسان قرار دارد، عصب سیاتیک است.این عصب در قسمت پشتی ران پا قرار دارد و ناحیه‌ای به شدت حساس به حساب می‌آید، زیرا با وارد شدن کوچک‌ترین آسیبی به این قسمت، می‌تواند درد بسیار زیادی را به فرد متحمل کند. در ادامه بیشتر به درد سیاتیک خواهیم پرداخت.
درد سیاتیک

اختلال سیاتیک چیست و به چه علت ایجاد می‌شود؟

درد سیاتیک اختلالی است که عمدتاً بزرگسالان بالای 40 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عصب سیاتیک در پا در اثر این عارضه آسیب می‌بیند و باعث درد، تورم و ناراحتی شدید می‌شود. این بیماری کاملاً آزاردهنده است و همانطور که قبلاً گفته شد، فرد را از انجام کارهای عادی خود باز می‌دارد. با توجه به اینکه فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک یکی از گزینه های درمانی برای این بیماری است، سوال اصلی این است که آیا موثر و مفید است یا خیر. در اکثر شرایط، پاسخ به سوال فوق بدون تردید مثبت است. بر اساس تحقیقات، درمان فیزیکی دیسک کمر و سیاتیک منجر به بهبودی کامل در اکثر بیماران شده است.

فیزیوتراپی کمر و دیسک کمر

درمان سیاتیک چیست؟

همانطور که قبلا ذکر شد، سیاتیک می‌تواند بسیار دردناک باشد و می‌تواند فعالیت های روزانه را مختل کند. اگر شما نیز با درد سیاتیک دست و پنجه نرم می کنید، طبیعی است که نگرانی‌هایی در این باره داشته باشید.

خبر خوب این است که با پیشرفت علم و استفاده از تمرینات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک، درمان این عارضه دور از دسترس نیست و هر بیمار می‌تواند در کمترین زمان ممکن با فیزیوتراپی سیاتیک سلامتی را به بدن خود بازگرداند.

توصیه می شود در صورت مشاهده علائم فتق دیسک و سیاتیک با پزشک خود مشورت کنید. پس از معاینه، پزشک می تواند راه حل های مناسب برای درمان سیاتیک را پیشنهاد دهد.

بیشترین درصد درمان این عارضه از طریق استفاده از تمرینات فیزیوتراپی برای عصب سیاتیک انجام می‌شود.

درمان سیاتیک

تمرینات فیزیوتراپی برای سیاتیک

این تمرینات فیزیوتراپی برای سیاتیک باعث تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری و کاهش فشار روی دیسک کمر می‌شود. برای اطمینان از اینکه این تمرینات فیزیوتراپی سیاتیک به عصب سیاتیک کمک می کند، لازم است این تمرینات زیر نظر فیزیوتراپیست یا متخصص مجرب انجام شود. در غیر این صورت، اگر این تمرینات فیزیوتراپی را به طور مستقل و نادرست انجام دهید، ممکن است آسیب بیشتری به بدن خود وارد کنید.

ورزش پلانک برای سیاتیک

ورزش پلانک برای سیاتیک یکی از مفیدترین تمرینات فیزیوتراپی به شمار می‌رود. این تمرین پشت، شکم و پاها را تمرین می دهد. برای انجام این تمرین، روی سینه و بازوها روی زمین دراز بکشید، سپس بایستید و پشت پاهایتان را روی زمین بگذارید. سپس با فشار دادن روی بازوها و پاها بدن خود را در یک خط مستقیم نگه دارید. تمرینات کششی، تمرینات تنفسی و تمرینات قابل قبول نیز در درمان دیسک کمر و سیاتیک مفید هستند. حفظ وضعیت مناسب نشستن و خوابیدن نیز برای به حداقل رساندن علائم دیسک کمر و سیاتیک مفید است.

درد سیاتیک

الکتروتراپی برای درمان درد سیاتیک

تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست بیمار، یکی از روش‌هایی است که از آن در الکتروتراپی استفاده می‌شود. تعداد جلسات الکتروتراپی بر اساس شدت و نوع آسیب وارد شده به بیمار و طول دوره درمان تنظیم شده و بسته به نوع آسیب در بیمار، هزینه انجام آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

سوالات متعدد درباره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چه کمکی می‌کند؟

انواع مختلفی از بیماری‌ها هستند که می‌توانند به کمک فیزیوتراپی درمان شوند، بیشتر این بیماری‌ها مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب، عضلات و بافت‌های نرم می‌شوند.

فیزیوتراپی چند جلسه طول می‌کشد؟

تعیین این که با قاطعیت بگوییم که چند جلسه برای درمان و بهبود کامل نیاز است، غیر ممکن است، تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد و نسبت به سطح و نوع آسیب متفاوت می‌باشد.

جلسات فیزیوتراپی چقدر زمان می‌برد؟

به نسبت سطع و شدت آسیب، زمان هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا این جلسات بین 60 الی 90 دقیقه زمان بر است.

درباره کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، واقع در اقدسیه تهران، با استفاده از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور همکاران فیزیوتراپیست با تجربه، و کادر درمانی مجرب و حرفه‌ای، در فضایی آرام و دلنشین ارائه کننده خدمات درمانی و ارتقای سلامت در حوضه اسکلتی و عضلانی هستیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با کلینیک، صفحه اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید

زمان مطالعه: 9 دقیقه شکستگی ترقوه یا کلاویکل چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ فیزیوتراپی شکستگی ترقوه یا کلاویکل چگونه انجام می‌شود؟ شکستگی ترقوه یا کلاویکل به معنی شکستگی استخوانی که در ناحیه‌ی ترقوه (کلاویکل) اتفاق می‌افتد، است. ترقوه یا کلاویکل یک استخوان مهم در قسمت بالایی صدر قفسه سینه است که به استخوان ستون فقرات و شانه متصل می‌شود.

فیزیوتراپی زانو – از مینسک تا رباط صلیبی

زمان مطالعه: 5 دقیقه بیشتر زانو دردها با انجام فیزیوتراپی زانو به موقع و بدون نیاز به انجام تزریق‌های دردناک یا مصرف دارو به سرعت بهبود پیدا می‌کنند. فیزیوتراپی باید در اولین مرحله و قبل از انجام هر گونه عمل و فرایند تهاجمی مانند عمل‌های جراحی صورت بگیرد.

بیماری شانه یخ زده یا فروزن شولدر چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه بیماری شانه یخ زده یا فروزن شولدر(شانه منجمد)، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن حرکت شانه محدود شده و آزادی حرکت در این مفصل کاهش می‌یابد. در این حالت، شانه به صورتی قفل می‌شود و اشخاص مبتلا نمی‌توانند آن را به طور طبیعی حرکت دهند. این بیماری به دلایل مختلفی مانند التهاب مفصل، آسیب ناشی از ضربه یا عفونت رخ می‌دهد.

علامت‌های اصلی بیماری شانه منجمد شامل درد شدید در منطقه شانه، کاهش قابل‌ملاحظه در حرکت شانه به طور عمودی و افقی، و محدودیت در قدرت و عملکرد شانه است. این بیماری معمولاً در طول چند ماه تا چند سال تدریجاً تشدید می‌شود و سپس بهبود می‌یابد.

کج پشتی یا اسکولیوز چیست؟ فیزیوتراپی کج پشتی یا اسکولیوز

زمان مطالعه: 8 دقیقه کج پشتی یا اسکولیوز یک حالت پزشکی است که در آن ستون فقرات خمیده یا منحنی می‌شود که یکی از راه های درمان آن فیزیوتراپی کج پشتی یا اسکولیوز است. این منحنی ممکن است به طور چپ یا راست یا به شکل اس‌ی (S) تشکیل شود. اسکولیوز می‌تواند در هر قسمتی از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما بیشتر در منطقه عمودی ستون فقرات (قسمت عقبی) رخ می‌دهد.