روماتیسم ستون فقرات چرا اتفاق می‌افتد؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان که به عنوان روماتیسم ستون فقرات نیز شناخته می‌شود، یک بیماری دردناک و تحلیل برنده است که بیشتر مفاصل ستون فقرات را درگیر می‌کند، اما می‌تواند چشم ها، ریه ها، روده ها و حتی قلب را نیز درگیر کند. ادامه بیشتر درباره روماتیسم صجبت خواهیم کرد.
روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات چیست؟

روماتیسم ستون فقرات نوعی آرتریت است که مهره‌ها، مفاصل و مفاصل فاست ستون فقرات را درگیر می‌کند. روماتیسم می تواند باعث مشکلاتی در ستون فقرات گردنی، ستون فقرات سینه ای، ستون فقرات کمری و استخوان های خارجی مثل لگن شود. روماتیسم با تورم و ناراحتی مشخص می شود.

این وضعیت می تواند باعث رشد استخوان جدید شود و مهره های ستون فقرات را در موارد شدید روماتیسم ستون فقرات به هم پیوند دهد.

روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات به چه دلیل رخ می‌دهد؟

درگیری مفاصل ساکروایلیاک یک بیماری پیشرونده مشخصه است. وقتی مهره‌ها با استخوان‌ها و مفاصل دیگر درگیر می‌شوند، ستون فقرات سفت و سفت‌تر می‌شوند و در شرایط نادری می‌توانند تغییرات اساسی در وضعیت بدن ایجاد کنند، مانند کیفوز، که یک انحراف بیش از حد به سمت جلو در ناحیه بالایی ستون فقرات است.

شدت روماتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی از افراد از ناراحتی پراکنده کمر رنج می برند، در حالی که برخی دیگر از درد و سفتی مزمن رنج می برند. روماتیسم ستون فقرات می تواند سایر نواحی بدن از جمله چشم ها را نیز درگیر کند.

عامل روماتیسم ستون فقرات چیست؟

هنوز مشخص نیست که چرا یک فرد این بیماری را دارد در حالی که دیگران این بیماری را ندارند. این بیماری فقط یک جزء ارثی دارد و وجود ژن عامل بیماری در 90 درصد بیماران ثابت شده است و برخلاف دیسک کمر، درد بیماران با فعالیت بهبود می‌یابد و ثابت می‌ماند.

عامل روماتیسم ستون فقرات می‌تواند باکتری کلبسیلا باشد. این میکروارگانیسم بیشتر از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود.

درمان روماتیسم

تشخیص و درمان زودهنگام روماتیسم ستون فقرات ترجیح داده می‌شود، زیرا درمان ممکن است در مراحل اولیه بیماری موثرتر باشد. اگر روماتیسم به موقع درمان نشود، مهره‌ها به هم می‌چسبند و باعث ایجاد عوارض و بدتر شدن وضعیت می‌شوند.

در سرتاسر قسمت بالایی بدن و حتی گردن پخش می شود و باعث‌ می‌شود برخی افراد نتوانند سر خود را بالا بیاورند. فعالیت بدنی می تواند وضعیت بدن و دامنه حرکتی ستون فقرات را بهبود بخشد و همچنین خشکی و درد در ستون فقرات را کاهش دهد.

لیزر درمانی برای درمان روماتیسم

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای انجام فیزیوتراپی روماتیسم ستون فقرات است در این روش از لیزرهای سطح پایین یا دیودهای دارای تابش نور برای تغییر و یا تحریک عملکرد سلول استفاده می‌شود.

لیزر در درجه اول برای درمان کوتاه مدت درد حاد ناشی از استئوآرتریت، تاندونوپاتی، کشیدگی‌ها، گرفتگی‌ها و اختلالات مزمن مفصل مفید است. لیزر یک روش درمانی است که با ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند ورزش، آموزش و الکتروتراپی از تاثیر بیشتری برخوردار است.

لیزر سرد یکی از جدیدترین روش‌های فیزیوتراپی در این زمینه است. در این روش از ترکیبی از نور لیزر و نور مادون قرمز برای تحریک بافت آسیب دیده در سطح سلولی مفاصل استفاده می‌شود. نور مرکز ذخیره انرژی در سلول را تحریک می‌کند و با این کار تولید انرژی را افزایش می‌دهد. به همین خاطر، بافت تحریک می‌شود و سریع‌تر بهبودی حاصل می‌شود.

آب درمانی برای درمان روماتیسم

آب درمانی نیز یکی از موثر‌ترین و مفید‌ترین روش‌ها در انجام فیزیوتراپی روماتیسم است، این روش شباهاتی به فیزیوتراپی ورزشی دارد.

در آب درمانی، تمرینات ورزشی مخصوصی توسط فیزیوتراپیست و مربی آب درمانی برای فرد بیمار تجویز می‌شود که باید حتما در آب استخر‌های مخصوص آب درمانی انجام شوند تا بهترین نتیجه را در روند بهبود فرد بیمار به همراه داشته باشند.

تمرینات انجام شده در آب درمانی به خاطر نیروی مقاومت آب نسبت حرکات بدن باعث می‌شوند تا دامنه حرکات قابل اجرا توسط فرد افرایش پیدا کند و باعث پیشرفتی بسزا در روند درمان باشند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آب درمانی و تعیین نوبت جهت استفاده از این خدمات در کلینیک فیزیتراپی رادین کلیک کنید…

اّب درمانی

سوالات پر تکرار در مورد فیزیوتراپی روماتیسم

طول درمان فیزیوتراپی روماتیسم چقدر است؟

مدت زمان درمان برای فیزیوتراپی روماتیسم بستگی به شدت و سطح آسیب وارد شده به کمر دارد و جلسات فیزیوتراپی می‌تواند متغیر باشد.

آیا فیزیوتراپی روماتیسم به تسکین درد کمک میکند؟

بله، فیزیوتراپی شامل درمان‌های دستی و تمرینات خاص برای درمان است، تحقیقات فراوانی نشان داده که فیزیوتراپی در رفع و پیشگیری از روماتیسم ستون فقرات بسیار موثر است. بیشتر می‌توان از فیزیوتراپی روماتیسم برای پیشگیری از نیاز به مصرف داروهای مختلف و انجام جراحی‌ها به منظور درمان روماتیسم ستون فقرات استفاده کرد.

درباره کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، واقع در اقدسیه تهران، با استفاده از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور همکاران فیزیوتراپیست با تجربه، و کادر درمانی مجرب و حرفه‌ای، در فضایی آرام و دلنشین ارائه کننده خدمات درمانی و ارتقای سلامت در حوضه اسکلتی و عضلانی هستیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با کلینیک، صفحه اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید

5 1 رای

ماساژ درمانی و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه ماساژ درمانی به یک تکنیک حیاتی در فیزیوتراپی تبدیل شده است که هدف آن بهبود عملکرد فیزیکی و تشویق به بهبود است. همچنین به تسکین درد و بهبود سلامت عمومی کمک می کند.
این مقاله به این موضوع می پردازد که چگونه ماساژ درمانی و فیزیوتراپی برای درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی به خوبی با هم کار می کنند.

فیزیوتراپی دست چگونه انجام می‌شود؟ 5 روش درمانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها و درد‌هایی که برای بدن پیش می‌آید، آسیب‌های وارد شده به دست است.
فیزیوتراپی دست یکی از بهترین و موثرترین راه‌های درمان این آسیب‌ها است، در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر این آسیب‌ها و روش‌های درمان آن‌ها می‌پردازیم.

کایروپراکتیک یا درمان دستی چیست؟ فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه کایروپراکتیک یا درمان دستی یک تکنیک درمانی است که اصولاً برای تشخیص و درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به طور اصلی بر روی ستون فقرات تمرکز دارد اما به قسمت‌های دیگر بدن نیز توجه می‌کند. فیزیوتراپی و کایروپراکتیک با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله تنش‌سنجی، ماساژ، سعی در بازسازی تعادل صحیح بین عضلات، مفاصل و ستون فقرات دارند.

فیزیوتراپی کف لگن، درد ناحیه لگن

زمان مطالعه: 12 دقیقه فیزیوتراپی کف لگن یا توانبخشی کف لگن نوع خاصی از فیزیوتراپی میباشد که برای درمان بیماری‌ها و درد ناحیه لگن استفاده می‌شود. به مجموعه اقداماتی که برای فیزیوتراپی لگن و درد ناحیه لگن صورت میپذیرد فیزیوتراپی کف لگن گفته میشود.