half logo

فیزیوتراپی کف لگن، درد ناحیه لگن

فیزیوتراپی کف لگن یا توانبخشی کف لگن نوع خاصی از فیزیوتراپی میباشد که برای درمان بیماری‌ها و درد ناحیه لگن استفاده می‌شود. به مجموعه اقداماتی که برای فیزیوتراپی لگن و درد ناحیه لگن صورت میپذیرد فیزیوتراپی کف لگن گفته میشود.
فیزیوتراپی کف لگن، لگن درد، درد کف لگن فیزیوتراپی
زمان مطالعه: 12 دقیقه

فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

فیزیوتراپی کف لگن شاخه‌ای از فیزیوتراپی میباشد که با اختلالات عملکرد پرینه، یک سیستم عضلانی پیچیده واقع در پایین شکم، سروکار دارد. این متد و تکنیک شامل تقویت عضلات اطراف مثانه، واژن یا آلت تناسلی و راست‌روده میباشد. این فرآیند توسط متخصصین فیزیوتراپیست در مشکلات مثانه، روده و لگن انجام میشود.

فیزیوتراپی کف لگن یا توانبخشی کف لگن نوع خاصی از فیزیوتراپی میباشد که برای درمان بیماری‌ها و درد ناحیه لگن استفاده می‌شود. به مجموعه اقداماتی که برای فیزیوتراپی لگن و درد ناحیه لگن صورت میپذیرد فیزیوتراپی کف لگن گفته میشود.

فیزیوتراپی کف لگن، لگن درد، درد کف لگن فیزیوتراپی

کف لگن چیست؟

پیش از فیزیوتراپی لگن، بد نیست کمی در رابطه کف لگن صحبت کنیم. کف لگن سیستمی است که توسط رباط‌ها، ماهیچه‌ها و نوارهایی که به‌ صورت افقی در قسمت تحتانی لگن، بین شرمگاه و دنبالچه قرار میگیرند، ایجاد شده است. عملکرد آن شامل ثبات اندام‌ های مجاری ادراری و دفعی، جلوگیری از افتادگی مثانه (سیستول)، رحم (هیستروسل)، روده (انتروسل) و رکتوم (رکتوسل)، و همچنین نشان‌ دهنده یک‌ پایه قوی و الاستیک میباشد و اجازه میدهد ریتم‌های خودداری و تخلیه مثانه و رکتوم و فعالیت جنسی طبیعی صورت پذیرد. امکان دارد عجیب باشد که همه این عضلات بدون اینکه ما متوجه شویم  همیشه فعال و در حال فعالیت میباشند.

یکی از مواردی که باعث ضعف این ماهیچه‌ ها میشود این است که  به آنها توجه نمیکنیم  زیرا این اندام ها در بخش داخلی بدن هستند و تقریبا هرگز در برنامه‌ های تمرینی به آنها توجهی نمیشود. اینها عضلاتی هستند که مانند بقیه عضلات اگر خیلی منقبض شوند باید آزاد شوند، اگر بیش از حد کوتاه شوند کشیده شوند، اگر به‌خوبی تقویت نشده باشند باید تمرین هایی کنند.

کف لگن از لایه‌ای از ماهیچه‌ها تشکیل شده است که کف لگن را می‌پوشاند که از مثانه و روده در مردان و مثانه، روده و رحم در زنان حمایت می‌کند. ماهیچه ها مانند یک بانوج از جلوی لگن به دنبال استخوان دنبالچه (دنباله) در پشت و پهلو به پهلو از یک استخوان نشسته به استخوان دیگر حرکت می کنند. درست مانند سایر ماهیچه‌های بدن، عضلات کف لگن شما می‌توانند سفت، ضعیف، عملکرد ضعیف یا دردناک شوند. توانایی عضلات کف لگن در انجام صحیح وظایف خود، به طور مستقیم بر علائم مرتبط با اختلال کف لگن و کیفیت زندگی فرد تأثیر میگذارد.

فیزیوتراپی کف لگن

علائم و نشانه های ضعیف بودن کف لگن

در موارد زیادی امکان دارد این بخش از عضلات، به‌ خصوص پس از زایمان، به دنبال یائسگی، در صورت عمل خاص یا در مواردی با افزایش سن و سال ضعیف شوند و درد ناحیه لگن را شامل شود. مثلا در بارداری ممکن است مواردی چون انقباض بیش از حد عضلات اتفاق بیفتد. این اتفاق میتواند باعث درد یا پارگی در هنگام زایمان نیز شود. با این‌حال، پس از زایمان، ضعیف شدن کف لگن میتواند باعث بی‌اختیاری و همچنین در یائسگی باعث افتادگی به دلیل هیپوتونی عضلات نیز شود.

علائم فیزیوتراپی کف لگن چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

اولین نشانه میتواند ابتدا درد ناحیه لگن باشد و سپس ازدست‌ دادن اندکی ادرار در زمانی که تحت‌ فشار هستید، یا به‌عنوان‌ نمونه اگر بیش از حد سرفه میکنید یا میخندید، به معنی آنکه انقباض لحظه ای در بدنتان شکل میگیرد باشد. مشکل در نگه داشتن ادرار و مدفوع میتواند یکی دیگر از علائم خیلی جدی باشد.

در کل، علائمی که میتواند در مورد ضعیف شدن کف لگن اتفاق بیفتد شامل موارد زیر میباشد:

کف لگن فیزیوتراپی، درد کف لگن

چه زمان های تقویت کف لگن مناسبت است؟

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی لگن قبل و بعد از زایمان

در دوره قبل و بعد از زایمان، به علت تغییرات بدنی بزرگی که حاملگی با خود به همراه دارد باعث میشود ماهیچه های ناحیه کف لگن ضعیف شوند. 

قبل و بعد از مداخلات روی پروستات، مثانه، مجرای ادرار و رحم، هم برای اهداف پیشگیرانه و هم درمانی: فیزیوتراپی کف لگن اغلب می‌تواند به جلوگیری یا محدود کردن خطر بی‌اختیاری و افتادگی کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن چه زمانی ضروری است؟

لگن درد، درد کف لگن فیزیوتراپی

هدف از فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

فیزیوتراپی کف لگن، ضرب دیدگی لگن

● بازگرداندن فعالیت اسفنکترهای مجرای ادرار و مقعد، دو ماهیچه که اجازه میدهند در هنگام انقباض، خودداری کنند و زمانی که آرام هستند تخلیه شوند.

● نرمال کردن توان عضلانی ناحیه پرینه

● در مواقعی توانبخشی و پیشگیری از دردهای ناحیه لگن بعد از زایمان

● بازیابی هماهنگی و هم افزایی عضلات ناحیه شکم و پرینه توصیه به مصرف صحیح مایعات و غذاها برای تسهیل تخلیه منظم مثانه و روده

● آموزش استفاده از کمک‌ های درمانی

سطوح مختلف فیزیوتراپی کف لگن در زنان و مردان

درکل فیزیوتراپی لگن به‌ عنوان یک اقدام پیشگیرانه و یا درمانی استفاده میشود. هدف از فیزیوتراپی کف لگن چه برای مردان و چه برای زنان از بین‌ بردن علائم بالینی و یا جلوگیری از بدتر شدن آنها میباشد.

سطح پیشگیرانه

 بیش از همه برای زنان، به خصوص در زنان قبل و پس از زایمان برای جلوگیری از پیدایش بی اختیاری ادرار و افتادگی ادرار مورد استفاده قرار میگیرد.

در سطح درمانی و محافظه‌کارانه

برای مردان و زنانی که بی‌ اختیاری استرسی ادرار، احتباس ادرار، بی‌ اختیاری مدفوع، یبوست، درد لگن، پرولاپس دارند، مورداستفاده قرار میگیرد.

کاربردهای فیزیوتراپی لگن

● برخی از اختلالات عضلات کف لگن که با فیزیوتراپی لگن قابل درمان میباشد عبارتند از:

● بی اختیاری در خروج و دفع ادرار و مدفوع، فوریت در دفع ادرار

● تکرر یا فوریت دفع ادرار،‌ احتباس ادراری

● درد در حین دفع ادرار و مدفوع

● افتادگی لگن (پرولاپس اندام‌های لگن)

● درد در طول رابطه جنسی (دیسپارونی، واژینیسموس)

● یبوست و گرفتگی

● درد واژن و اندام تناسلی زنان (وستیبولودینیا، بیماری ولوودینیا یا کلیتوردینیا)

● سندرم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی

● آندومتریوز یا نا به‌ جایی آستر رحم

● مراقبت‌ های دوران بارداری

● درد مزمن لگنی

● نورالژی پودندال

● کمر درد

● درد لگنی ناشی از شکستگی و جراحت 

● مراقبت‌ های پس از زایمان

درمان بی‌ اختیاری ادرار با فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپی کف لگن

بی‌ اختیاری ادرار یا از دست‌ دادن غیرارادی ادرار، یکی از شایع‌ ترین مشکلات در زنان و مردان میباشد. ادرار فیزیولوژیکی به لطف حفظ عملکرد مکانیسم‌ های غیرارادی و ارادی که آن را کنترل می‌کنند، و همچنین یکپارچگی آناتومیکی ساختار ها امکان‌ پذیر میباشد. مکانیسم غیرارادی اجازه به پرشدن مثانه را میدهد و باعث انبساط دیواره‌های غنی از گیرنده‌های مثانه میشود. این گیرنده‌ها به انسان هشدار میدهند هنگامی را که زمان ادرار فرا میرسد و به ما احساس پری مثانه و تخلیه آن را میدهند.

برای شروع مکانیسم تخلیه اختیاری مثانه، عضلات کف لگن شل و رها میشوند، اسفنکتر مجرای ادرار باز میشود و به ادرار اجازه خارج شدن میدهد. معمولا، مثانه 3-4 ساعت در روز استقلال خود را تضمین می‌کند که در طول شب 7-8 ساعت میشود؛ بنابراین اجازه میدهد یک استراحت شبانه با نیاز به ادرار قطع نشود. زمانی که این مکانیسم‌ ها کار نمیکنند با بی‌ اختیاری ادراری مواجه می‌شویم که در موارد زیر متمایز می‌شود:

● بی‌اختیاری استرسی ادرار، هنگامی که از دست‌ دادن غیرارادی ادرار در زمان انجام فعالیت هایی مانند (سرفه، عطسه، بلندکردن وزنه، خندیدن و هیجانی شدن) وجود دارد.

● بی‌اختیاری ادرار فوری، هنگامی که از دست‌ دادن غیرارادی ادرار با نیاز فوری به ادرار همراه است که نمیتوان این مورد را به تعویق انداخت.

● بی‌اختیاری ادرار مختلط، هنگامی که که از دست‌ دادن غیرارادی ادرار با فوریت و تلاش همراه باشد.

فواید فیزیوتراپی لگن چیست؟

با فیزیوتراپی صحیح میتوان به موارد زیر دست یافت: 

● شناسایی و فعال کردن عضلات مناسب

● ریلکس کردن عضلات سفت و بیش فعال

● نحوه کنترل درد و انجام حرکات ورزشی موثر در هنگام مناسب 

● نحوه هماهنگ کردن عضلات کف لگن با دیافراگم، عضلات عمقی شکم و سایر عضلات مرکزی

● نحوه تطبیق حرکات پیلاتس با مشکل خود 

● نحوه کنترل فشار روی عضلات شکم و جلوگیری از آسیب ناشی از فعالیت و ورزش نادرست و یا سرفه کردن 

● نحوه ترکیب تمرینات فانکشنال یا کاربردی با حرکات ورزشی روزانه

تکنیک‌های فیزیوتراپی لگن

در طول دوره های و جلسات درمانی، تمرکز، بیشتر روی درمان علائم فرد بیمار خواهد بود. با اینکه امکان دارد تکنیک‌ های درمانی در هر مورد و در رابطه با هر فرد متفاوت باشند، اما رایج‌ترین متد و تکنیک‌های درمانی شامل موارد زیر میباشند:

ورزش کردن برای درد ناحیه لگن

لگن درد، درد کف لگن فیزیوتراپی

در این متد فرد بیمار آموزش میبیند که چگونه میتواند عضلات کف لگن را منقبض و سپس شل کند. همچنین، تکنیک‌ها و متدهای تنفس صحیح را آموزش میبیند که موجب افزایش تاثیر سایر تمرینات میشود. این دسته از حرکات ورزشی مختص کشش عضلات سفت، تقویت عضلات ضعیف و افزایش انعطاف‌ پذیری طراحی شده‌اند.  

حرکت کگل، فیزیوتراپی کف لگن

لگن درد، درد کف لگن فیزیوتراپی

حرکت کگل با فشردن ماهیچه‌های اسفنکتر مقعدی یا تصور اینکه قصد توقف تخلیه مثانه را دارید انجام می‌شود.

1. هنگام انجام حرکت، باید فشار بر روی عضلات لگنی و دور مثانه باشد و این عضلات را منقبض کنید.

2. تصور کنید بروی یک توپ نشسته‌اید، سپس همزمان با باد شدن توپ، عضلات لگن را فشرده کنید.

3. تمرکز خود را بر روی فشردگی عضلات لگن حفظ کنید. نباید شکم، ران یا باسن خود را خم کنید. تنفس صحیح را فراموش نکنید.

4. روزانه ۳ مرتبه این حرکت را تکرار کنید. سعی کنید ست‌هایی شامل ۱۰ الی ۱۵ تکرار با چند ثانیه وقفه از هم انجام دهید. اگر انجام این حرکت برای شما دشوار باشد می‌توانید تعداد دفعات کمتری آنرا انجام دهید.

حرکت پاشنه پا، برای فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن

حالت سُر دادن پاشنه در حالیکه عضلات داخلی و عمقی شکم را هدف قرار داده، انقباض عضلات کف لگن را نیز بیشتر و تحت تاثیر قرار میدهد.

1. روی زمین با زانوهای خم شده دراز بکشید به صورتیکه که لگن درگیر نباشد.

2. داخل قفسه سینه نفس بکشید، سپس از طریق دهان بازدم انجام دهید و اجازه دهید دنده‌های شما به‌طور طبیعی فشرده و تحت تاثیر باشند.

3. لگن خود را به سمت بالا بکشید و نگهدارید. پاشنه پای راست را از بدن خود دور کنید. تا جایی که میتوانید بدون از دست دادن تعادل و حالت بدن این کار را ادامه دهید.

4. سپس به حالت اولیه برگشته و نفس بکشید و پای خود را به حالت اولیه برگردانید. 

5. پاها را عوض کرده و این حرکات را تکرار کنید.

6. ده الی یازده بار این حرکت و این برنامه را با هر پا تکرار کنید.

مارچ برای فیزیوتراپی کف لگن

درست مثل حرکت سُر دادن پاشنه، تمرین مارچ نیز مسبب تقویت عضلات مرکزی و افزایش انقباضات عضلات کف لگن میشود.

1. با دراز کشیدن روی زمین با زانوهای خم شده بدون درگیر بودن قسمت لگن، شروع کنید.

2. داخل قفسه سینه خود نفس کشیده و از طریق دهان بازدم کنید و اجازه بدهید دنده‌ها به‌ طور طبیعی در حالت فشار قرار بگیرند.

3. کف لگن خود را به سمت بالا بکشید و لحظاتی نگهدارید.

4. به آرامی یکی از پاهای خود را به سمت بالای میز بلند کنید.

5. سپس به آرامی پا را به حالت اولیه خود برگردانید.

6. به طور متناوب و منظم پاها را تعویض کنید. نباید دردی در ناحیه کمر خود احساس کنید. عضلات مرکزی بدن حتماً باید در زمان تمرین درگیر باقی بمانند.

7. به طور متناوب و منظم پاها را 14 الی 22 بار در کل زمان تمرین تعوض نمایید.

آب درمانی برای فیزیوتراپی کف لگن

به طور کلی آب تسکین دهنده دردهای مرتبط با عضلات میتواند باشد، آب درمانی برای لگن و عضلات کف لگن نیز میتواند در مواردی مفید باشد که این موضوع توسط فیزیوتراپیست متخصص تشخیص و تجویز خواهد شد. آب درمانی تهران مجموعه فیزیوتراپی رادین یکی از بهترین استخرهای آب درمانی را در اختیار مراجعه کنندگان خود قرار داده است.

نمایش ویدیو درباره بهترین آب درمانی تهران

پوزیشن بچه، برای فیزیوتراپی کف لگن

پوزیشن بچه علاوه بر اینکه یک متد فیزیوتراپی میباشد، در یوگا مناسب برای ریلکس شدن بدن با هدف کشش و رهاسازی نیز میباشد، که مکملی عالی برای روتین درمانی اختلالات عضلات کف لگن نیز محسوب می‌شود.

1. با زانوهای خم شده به روی زمین دراز بکشید.

2. زانوهای خود را با زاویه 90 درجه به سمت شکم بیاورید، به طوریکه کف پاها رو به سمت بالا باشند.

3. قسمت بیرونی یا داخلی پاهای خود را بگیرید و نگهدارید.

4. زانوها را کمی پهن‌ تر از نیم تنه خود باز کنید. بعد پاهای خود را به سمت زیر بغل بیاورید. مچ پاها هم راستا با زانو باشد. 

5. پاشنه‌ های خود را خم کرده و با پاهای خود به دستتان فشار وارد کنید. به اندازه چند دم و بازدم در این حالت و موقعیت بمانید و یا به آرامی از یک سمت به سمت دیگر بچرخید.

تمرین تنفس برای فیزیوتراپی کف لگن

تنفس از ناحیه شکم و یا دیافراگمی، روش اصولی و درست نفس کشیدن میباشد که باعث تقویت ارتباط عملکردی بین دیافراگم و عضلات ناحیه کف لگن میشود. این روش تنفسی همچنین نوعی ورزش بسیار خوب و تاثیرگذار برای کاهش استرس میباشد.

1. میتوانید روی یک تشک یوگا و روی زمین در حالت دراز کشیده یا در حالت نشسته این تمرین را انجام دهید.

2. چند لحظه به آرامی تنفس کنید، به شکلی که بر روی کاهش استرس خود تمرکز کنید.

3. پس از ریلکس شدن، یک دست را روی ناحیه شکم خود و دست دیگر را روی سینه خود قرار دهید.

4. از طریق بینی نفس بکشید تا  ناحیه شکمتان در حالت منبسط شدن قرارگیرد. قفسه سینه شما باید نسبتاً ثابت بماند. سپس، 3 الی 4 ثانیه نفس بکشید و سپس به آرامی بازدم کنید.

5. این نوع تنفس را چندین بار در حالی که یک دست را روی ناحیه سینه و یک دست را روی شکم خود گذاشته‌ اید تکرار کنید.

متدهای فیزیوتراپی برای درمان درد ناحیه کف لگن

برای درمان درد کف لگن متدهایی در فیزیوتراپی در نظر گرفته شده است که در اینجا به چند مورد از این متدها اشاره خواهیم کرد.

1. درمان به صورت دستی (منوال تراپی)

2. بیوفیدبک

3. الکتروتراپی

4. شاک‌ویو تراپی

5. تکارتراپی

6. طب سوزنی و سوزن خشک

درمان به صورت دستی (منوال تراپی)، برای فیزیوتراپی کف لگن

درمان دستی یا منوال تراپی (manual therapy) در اختلالات عضلات ناحیه کف لگن و با هدف آرام سازی و ریلکس کردن عضلات، افزایش میزان تحرک و کاهش درد عضلات صورت میپذیرد. این روش شامل تکنیک‌های داخلی واژن یا رکتوم یا تکنیک‌ها  متدهای خارجی برای درمان عضلات، رباط‌ها، فاسیا، تاندون‌ها، اعصاب و مفاصل میشود.

متخصص طب فیزیکی با توجه به نیاز بیمار از تکنیک‌ها و متدهای متعددی اعم از موبیلیزاسیون بافت نرم، رهاسازی مایوفاشیال، ماساژ بافت عمیق، موبیلیزاسیون دستگاه ادراری تناسلی، موبیلیزاسیون مفصل، تکنیک‌ انرژی عضلانی، موبیلیزاسیون عصب، فشار نقاط ماشه‌ای، دستکاری بافت همبند و موبیلیزاسیون روده استفاده میکند.

درمان درد لگن، فیزیوتراپی کف لگن

بیوفیدبک برای فیزیوتراپی کف لگن

بیوفیدبک ابزار و راه‌کار و متد تاثیرگذار برای بهبود اختلالات عضلات کف لگن میباشد که میتواند باعث تقویت عضلات ضعیف یا بازآموزی و بازپروری عضلات بیش از حد فعال شود. استفاده از این ابزار کنترل میزان فعال شدن عضلات در حین ورزش و فعالیت عملکردی را آسان‌تر می‌کند. همچنین، بیوفیدبک به مقابله با درد یا کاهش درد نیز در این زمینه کمک میکند.

دستگاه بیوفیدبک اطلاعاتی را در مورد زمان و مقدار قدرتی که گروهی از عضلات حین منقبض یا شل شدن ایجاد می‌کنند، روی صفحه نمایش به ما میدهد. الکترودهای خارجی یا یک پروب واژینال یا پروب رکتومی متصل به دستگاه بیوفیدبک قدرت و توان عضلات را سنجیده و اندازه‌گیری و مقیاس میکنند. این اطلاعات که بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند که برای سنجش نتیجه درمان و تعیین مقدار و میزان پیشرفت پروسه درمانی مفید هستند.

الکتروتراپی، فیزیوتراپی کف لگن

الکتروتراپی نیز یکی از متد های درمانی برای ناحیه کف لگن میباشد، در این روش از تحریک الکتریکی عضلانی میتوان برای تقویت عضلات لگن و همچنین یادآوری نحوه عملکرد صحیح به این عضلات استفاده کرد. میتوان از سایر روش‌های الکتروتراپی و اولتراسوند برای درمان مشکلاتی نظیر بیش فعالی ناحیه مثانه و برای تسکین درد در سندرم نورولوژیک موقت (TNS) (تحریک الکتریکی از طریق پوست) نیز استفاده کرد.

شاک‌ ویو تراپی، فیزیوتراپی کف لگن

شاک ویو تراپی یک روش و متد درمانی غیر تهاجمی است که روند طبیعی ترمیمی بدن را تحریک می‌کند. میتوان از این روش درمانی برای درمان درد ناحیه لگنی استفاده کرد و نتایج مثبت خوبی را مشاهده نمود.

تکارتراپی برای درد ناحیه کف لگن

تکارتراپی نیز نوعی روش و متد فیزیوتراپی درمانی میباشد که با استفاده از دستگاه تکار صورت میپذیرد و ویژگی‌ های متعدد این متد درمانی و حالت‌ های مختلف عملکردی آن به برطرف شدن مشکلات عضلات ناحیه کف لگن کمک شایانی میکنند. تکارتراپی منجر به افزایش جریان خون بافتی، اتساع عروقی و افزایش دمای یکنواخت عمقی ناحیه تحت درمان میشود.

طب سوزنی و سوزن خشک، برای فیزیوتراپی کف لگن

برای درمان علائم و درد ناحیه کف لگن از طب سوزنی و سوزن خشک نیز میتوان استفاده کرد. در این روش درمانی از فرو کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن استفاده میشود، که موجب افزایش گردش خون ناحیه و خونرسانی بیشتر به محل مورد نظر می‌شود.

سوالات متدوال فیزیوتراپی کف لگن

چه مدتی طول می‌کشد تا فیزیوتراپی لگن موثر واقع شود؟

با توجه به شرح حال بیمار معمولا در مدت زمان 2 الی 3 هفته با درمان مداوم، دقیق و منظم تغییرات و بهبودهایی در ناحیه لگن ایجاد خواهد شد.

یک جلسه فیزیوتراپی کف لگن چقدر زمان میبرد؟

یک جلسه فیزیوتراپی کف لگن بین 40 الی 70 دقیقه به طول می انجامد، که البته شرح حال بیمار در تعیین این زمان تاثیرگذار است.

چند جلسه فیزیوتراپی کف لگن برای درمان کامل لازم است؟

تعداد جلسات و مراجعه مورد نیاز فیزیوتراپی بستگی به شرایط و شرح حال فرد بمیار و نوع آسیبی که می‌خواهد درمان کند متفاوت است و نمیتوان برای بهبود کامل زمان دقیقی را محاسبه نمود.

بهترین زمان برای فیزیوتراپی کف لگن چه زمانی است؟

از لحظه ای که درد ناحیه لگن را احساس نمودید و در عملکرد این ناحیه دچار اختلال شدید سریعا با پزشک خود این موضوع را مطرح نمایید.

آیا فیزیوتراپی کف لگن درد خواهد داشت؟

هدف فیزیوتراپیست بهبود و درمان علائم و درد شما است. از اینرو،‌ اگرچه شاید برخی از رویکردهای این روش درمانی با ناراحتی جزئی همراه باشند، اما در کل هدف این است که درد یا پاسخ التهابی ایجاد نشود و بیمار در بهترین شرایط ممکن درمان این ناحیه را دریاقت کند.

آیا فیزیوتراپی کف لگن درد خواهد داشت؟

سالم بودن لگن و عضلات کف لگن و حفظ عملکرد صحیح عضلات کف لگن نه تنها در دوره قبل و بعد از زایمان، بلکه در طول تمامی مراحل زندگی فرد، جزو عوامل مهم و موثر در سلامت کلی بدن انسان است. از اینرو، هیچ زمانی برای مراجعه به فیزیوتراپی کف لگن دیر نیست.

فیزیوتراپی کف لگن چند جلسه در هفته انجام میشود؟

معمولا یک جلسه ویزیت در هر هفته جزو روال رایج فرایند فیزیوتراپی کف لگن میباشد. با این حال، طول درمان میتواند بستگی به شرایط بیمار و نوع آسیب و شرح حال، شدت اختلال در عملکرد و اهداف شخصی از درمان، متغیر باشد.

فیزیوتراپی کف لگن در کلینیک فیزیوتراپی رادین

کلینیک فوق تخصصی رادین بهترین فیزیوتراپی تهران در زمینه فیزیوتراپی کف لگن و درمان لگن درد میباشد و بهترین متدها و خدمات را در محیطی آرام شما ارائه خواهد داد. جهت ارتباط با ما میتوانید از گزینه های زیر استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 3 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

تاندونیت اکستانسور چیست؟ فیزیوتراپی تاندونیت اکستانسور

زمان مطالعه: 8 دقیقه تاندونیت اکستانسور چیست و فیزیوتراپی تاندونیت اکستانسور چگونه است؟ تاندونیت اکستانسور یک واژه مرتبط با پزشکی و آسیب‌شناسی است که به یک وضعیت آسیبی در تاندون‌ها اشاره دارد. تاندونها، ساختارهای نرم و محکمی هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. آنها در جابجایی و انتقال نیروی عضلانی به استخوان‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

تاندونیت اکستانسور به وضعیت التهابی تاندون اکستانسور مربوط است. تاندون اکستانسور، تاندونی است که عضلاتی مانند عضلات استخوان ران و پشت ساق را به استخوان شین متصل می‌کند. زمانی که تاندون اکستانسور آسیب می‌بیند و التهاب می‌کند، این وضعیت را تاندونیت اکستانسور می‌نامند.

فیزیوتراپی سیور، برای بیماری سیور یا آپوفیزیت کالکانه

زمان مطالعه: 8 دقیقه فیزیوتراپی سیور، برای بیماری سیور یا آپوفیزیت کالکانه آپوفیزیت کالکانه یا بیماری سیویر یک حالت التهابی است که در ناحیه پاشنه پا ایجاد می‌شود و می‌تواند به دلیل فشار بیش از حد بر استخوان پاشنه پا در طول فعالیت‌های فیزیکی شدید و تکراری به وجود آید. این بیماری به خصوص در ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی شدیدی انجام می‌دهند، شایع است.

علائم و نشانه‌های سیور شامل درد مکرر و مداوم در ناحیه پاشنه پا، به خصوص صبح‌ها و پس از فعالیت‌های ورزشی، و همچنین درد در طول راه رفتن یا وقتی پا بر روی سطح سفت قرار می‌گیرد می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل تورم، قرمزی و حساسیت در ناحیه پاشنه باشد.

قفل شدن زانو چیست؟ فیزیوتراپی قفل شدن زانو

زمان مطالعه: 10 دقیقه قفل شدن زانو چیست و فیزیوتراپی قفل شدن زانو چگونه است؟ قفل شدن زانو یک وضعیت ناهنجار است که ممکن است در زانوها رخ دهد. در این حالت، زانو به طور ناگهانی یا تدریجی محدود شده و حرکت آزاد آن متوقف می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به درد، سفتی و کاهش محدودیت حرکت زانو شود.

بیماری های دژنراتیو چیست؟ فیزیوتراپی بیماری های دژنراتیو

زمان مطالعه: 13 دقیقه بیماری های دژنراتیو چیست و فیزیوتراپی بیماری های دژنراتیو چگونه است؟ بیماری‌های دژنراتیو سیستم عصبی از گروهی از اختلالات عصبی است که تغییرات ناشی از تخریب تدریجی سلول‌های عصبی را در بدن ایجاد می‌کنند. این بیماری‌ها باعث تضعیف و خسارت به عملکرد عصبی می‌شوند و ممکن است به طور تدریجی تاثیر گسترده ای بر حافظه، حرکت، هوشیاری و سایر عملکردهای عصبی افراد بگذارند.

فرم رزرو نوبت و مشاوره