half logo

شاک ویو تراپی چیست؟ مزایای این روش درمانی

دستگاهی به نام اپلیکاتور در درمان با امواج شوک برای اعمال امواج ضربه ای شعاعی به ناحیه مورد نظر بدن استفاده می شود. شاک ویو تراپی در واقع یک درمان موفق و غیر تهاجمی برای آسیب بافت‌های نرم، به ویژه تاندون ها و رباط ها است.
شاک ویو
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی یک روش پزشکی است که از امواج صوتی برای بهبود بافت استفاده میکند. امواج صوتی توانایی افزایش گردش خون، کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی را دارند. شاک ویو تراپی معمولا برای درمان انواع زخم ها استفاده می شود.

به عنوان مثال، پس از شناسایی محل درد و نتیجه گیری اینکه درمان با موج شوک بهترین اقدام است، فیزیوتراپیست شما ممکن است ژل را روی ناحیه ای که باعث ناراحتی شما می شود بمالد.

در مرحله بعد، او دستگاه درمان موج شوک را اعمال میکند. این دستگاه از یک هندپیس با یک پرتابه فشرده تشکیل شده است که به سرعت حرکت می کند. اپلیکاتور انرژی را از پرتابه دریافت می کند و سپس برای ایجاد امواج ضربه ای شعاعی که در بدن حرکت می کنند و توسط آن جذب می شوند، استفاده می شود. می توان فرکانس و فشار امواج را تغییر داد.

این درمان با استفاده از امواج شوک دقیق کالیبره شده، بافت آسیب دیده شما را هدف قرار می دهد و باعث می شود حباب های میکروسکوپی ترکیده و جریان خون، فعالیت سلول های بنیادی و تولید آنزیم های تسکین دهنده درد در ناحیه تحت درمان افزایش یابد.

امواج شوک برای ترویج بازسازی طولانی مدت بافت و عادی سازی و همچنین تسکین درد پس از درمان استفاده می شود. تحریک بیش از حد حسگرهای درد و تولید ماده P دو روشی است که امواج شوک به وسیله آنها درد را کاهش می دهد.

شاک ویو درمانی به طور کلی به بدن اجازه می دهد تا بافت های آسیب دیده را ترمیم کند.

شاک ویو تراپی

مزایای شاک ویو تراپی

درمان التهاب کف پا با شاک ویو تراپی

درد در پاشنه و بالای پا، علامت اصلی فاشیا است که التهاب بافت فیبری کف پا است. استفاده بیش از حد از ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن و حتی ایستادن طولانی مدت ممکن است علت این بیماری باشد. پوشیدن کفش هایی که به اندازه کافی قوس شما را پشتیبانی نمی کنند یا از پاهای شما محافظت نمی کنند حتی می تواند باعث التهاب کف پا شود. یک درمان کارآمد و غیر تهاجمی برای درمان التهاب کف پا، شاک ویو تراپی است.

بیشتر درباره فیزیوتراپی کف پا بخوانید…

شاک ویو درمانی

درمان زانو درد با شاک ویو تراپی

آسیب به تاندونی که استخوان ساق پا را به کشکک زان پیوند می‌دهد به عنوان تاندیوپاتی کشکک شناخته می‌شود. همچنین به آن «زانوی جامپر» نیز گفته می‌شود و معمولاً ورزشکارانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ورزش آن‌ها را مجبور به پرش مکرر می‌کند. درد در جلوی زانو است. با این حال، کسانی که در ورزش های پرش شرکت نمی کنند نیز می توانند به تاندیوپاتی کشکک مبتلا شوند. با درمان شاک ویو ، فیزیوتراپیست می تواند به طور موثر تاندونوپاتی کشکک را با ارتقای مکانیسم التیام ذاتی بدن و استفاده از تمرینات توانبخشی برای افزایش ظرفیت تحمل بار تاندون درمان کند.

بیشتر درباره فیزیوتراپی زانو بخوانید…

درمان تاندون آشیل مچ پا با شاک ویو

تاندیوپاتی آشیل وضعیتی است که باعث درد، تورم و ضخیم شدن بافت پشت پاشنه و ساق پا می شود. اغلب با افزایش فعالیت‌های بارگذاری، مانند دویدن یا پیاده‌روی سریع‌تر و در زمین‌های شیب‌دار، ایجاد می‌شود. کاهش درد و ایجاد امکان بازگشت به فعالیت منظم می تواند با شاک ویو تراپی و تمرینات تقویت تاندون آشیل امکان پذیر شود.

بیشتر درباره فیزیوتراپی مچ پا و تاندون آشیل بخوانید…

شاک ویو تراپی چقدر موثر است؟

بر اساس تحقیقات، بیماری های مزمنی که با درمان های جایگزین درمان نشده اند، به طور کلی 77 درصد بهبود یافته اند. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید، در حالی که ما به بهبود نتایج بالینی از درمان امیدواریم، این امکان نیز وجود دارد که علائم بهتر نشوند.

شاک ویو به عنوان مکملی برای فیزیوتراپی و توانبخشی، که اشکال اولیه درمان هستند، به منظور رفع مشکلات استفاده می‌شوند. فیزیوتراپی و درمان های توانبخشی نیز باید برای نتایج مطلوب انجام شود.

امواج شوک

تفاوت‌ شاک ویو و اولترا سوند

از امواج صوتی با فرکانس بالا در درمان اولتراسوند استفاده می‌شود، در حالی که امواج فرکانس پایین تر در درمان با امواج شوک استفاده می‌شود.

امواج شوک درمانی اثرات حرارتی در بافت ها ایجاد نمی‌کنند، در حالی که درمان اولتراسوند می تواند اثرات حرارتی یا غیر حرارتی در بافت ها ایجاد کند.

عوارض شاک ویو تراپی

عوارض جانبی متعددی برای بیماران امکان پذیر است. ناراحتی موقت، قرمزی سطح پوست و کبودی در ناحیه تحت درمان از عوارض جانبی احتمالی است. این احتمال وجود دارد که رگ های خونی کوچک خونریزی کنند و ناحیه تحت درمان را به صورت سطحی کبود کنند.

درد بافت عمیق نیز ممکن است رخ دهد. به طور مشابه، استفاده از برخی داروها، به ویژه داروهای ضد التهابی، روند درمان را کند می کند. بنابراین، بهتر است بیماران قبل از دریافت شوک درمانی در مورد داروهای خود اطلاعات کسب کنند.

همچنین بافت های تحریک شده ممکن است باعث درد خفیفی برای بیماران شود. یک پزشک ممکن است موقعیت مبدل یا درجه تحریک را برای کاهش درد تنظیم کند.

این بدان معناست که با ادامه فرآیند، “دوز” انرژی که مبدل تولید می کند ممکن است متفاوت باشد. یک برخورد درمانی معمولاً کوتاه است، تنها پنج تا ده دقیقه طول می کشد و شامل چندین محرک است.

در موارد نادر، تحریک می‌تواند باعث پارگی تاندون‌ها، رباط‌ها یا سایر بافت‌های نرم شود.

درمان امواج شوک

مراقبت‌های بعد از شاک ویو درمانی

پس از یک جلسه درمانی، شما آزاد هستید که فوراً آن را ترک کنید. در صورت ادامه ناراحتی، می‌توان از مسکن‌های معمولی مانند پاراستامول استفاده کرد، اما از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن باید اجتناب کرد زیرا ممکن است در درمان اختلال ایجاد کنند.

علاوه بر این، از استفاده از یخ درمانی برای درمان درد یا حساسیت باید اجتناب شود زیرا ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد. پس از درمان، می توانید بلافاصله رانندگی را شروع کنید و به روال معمول خود که شامل کار و ورزش ملایم است، بازگردید.

معمولاً توصیه می شود تا 48 ساعت بعد از یک جلسه درمان امواج شوک، از انجام هر گونه ورزش شدید یا سنگین خودداری کنید. پس از آن می توانید به فعالیت های معمولی و برنامه تمرینی خود بازگردید.

پس از درمان، اکثر بیماران گزارش می دهند که بلافاصله احساس درد ندارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به مدت دو تا چهار ساعت پس از درمان، مقداری حساسیت را در ناحیه تحت درمان تجربه کنند. این باید قابل تحمل باشد و محدود کننده نباشد.

درباره کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، واقع در اقدسیه تهران، با استفاده از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور همکاران فیزیوتراپیست با تجربه، و کادر درمانی مجرب و حرفه‌ای، در فضایی آرام و دلنشین ارائه کننده خدمات درمانی و ارتقای سلامت در حوضه اسکلتی،عضلانی و خدمات کامل آب درمانی در تهران هستیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با کلینیک، صفحه اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 3 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

همه چیز در مورد عمل جراحی ستون فقرات، فیزیوتراپی ستون فقرات

زمان مطالعه: 16 دقیقه همه چیز در مورد عمل جراحی ستون فقرات و فیزیوتراپی ستون فقرات را به تفضیل مورد بحث قرار دهیم. عمل جراحی ستون فقرات به جراحی اطلاق می‌شود که بر روی ستون فقرات انجام می‌شود. ستون فقرات، بخشی از جهانی از استخوان‌ها و بافت‌های نرم است که رگه‌های عصبی را درون خود جای داده است و وظیفه حمایت از نخاع را برعهده دارد.

انگشت چنگالی پا چیست؟ فیزیوتراپی انگشت چنگالی پا

زمان مطالعه: 8 دقیقه انگشت چنگالی پا یا همان هالوکس ولوگرنس (Hallux Valgus)، یک حالت تغییر شکلی در پا است که در آن، انگشت بزرگ پا به سمت بیرون خم شده و به سمت انگشتان دیگر متمایل می‌شود. در این مقاله به توضیح آن و فیزیوتراپی و درمان آن می پردازیم. این حالت معمولاً با تشکیل یک توده استخوانی در انگشت بزرگ پا همراه است که به عنوان یک کتانیتس یا تومور استخوانی شناخته می‌شود.

تاندون آشیل چیست؟ فیزیوتراپی تاندون آشیل

زمان مطالعه: 12 دقیقه فیزیوتراپی تاندون آشیل درمانی است که می توانید در خصوص آن در این مقاله بیشتر بدانید. تاندون آشیل (Tendon Achille) یا همان تاندون زانوی پا، تاندون بزرگی است که از عضلات ساق پا (ماهیچه زانوی پا) به قسمت پشتی پا (ساق پا) متصل می‌شود.

قوز کمر چرا رخ می‌دهد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه قوز کمر یا همان کیفوز یکی از عارضه‌های رایج در ستون فقرات است. این عارضه باعث ایجاد اختلال در عملکرد ستون فقرات و تغییر شکل ظاهری آن می‌شود و همیت امر باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود.
در ادامه بیشتر درباره قوز کمر صحبت خواهیم کرد…

فرم رزرو نوبت و مشاوره