half logo

فیزیوتراپی مچ پا، 7 روش درمان

فیزیوتراپی مچ پا یک روش و متد درمانی است که با استفاده از تمرینات و تکنیک‌های به خصوص، به بهبود و تقویت عضلات و بافت‌های مچ پا کمک می‌کند. این درمان غالبا توسط فیزیوتراپ متخصص صورت میگیرد و می‌تواند به بهبود تعادل، افزایش قدرت و حرکت مچ پا، و کاهش درد و التهاب نواحی مچ پا کمک شایانی کند.
فیزیوتراپی مچ پا
زمان مطالعه: 8 دقیقه

فیزیوتراپی مچ پا چیست؟

فیزیوتراپی مچ پا یک روش و متد درمانی است که با استفاده از تمرینات و تکنیک‌های به خصوص، به بهبود و تقویت عضلات و بافت‌های مچ پا کمک می‌کند. این درمان غالبا توسط فیزیوتراپ متخصص صورت میگیرد و می‌تواند به بهبود تعادل، افزایش قدرت  و حرکت مچ پا، و کاهش درد و التهاب نواحی مچ پا کمک شایانی کند.

ما در بهترین فیزیوتراپی تهران کلینیک فیزیوتراپی رادین تا آخرین لحظه ی درمان کنار شما هستیم.

اهمیت فیزیوتراپی مچ پا

مچ پا در حمل و نقل و پشتیبانی از وزن بدن نقش کلیدی دارد. ضعف یا آسیب به این بخش از بدن می‌تواند به مشکلات جدی از جمله التهاب مفاصل مچ، کرک‌های مچ، تیرگی عضلات و تبدیل شدن به علائم تخصصیی مانند آرتروز منجر شود. برای جلوگیری از این مشکلات و بهبود کیفیت حیات، فیزیوتراپی مچ پا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا برای چه افرادی مناسب است؟

فیزیوتراپی مچ پا به علت دررفتگی و پیچ خوردگی

از کودکی نحوه ی راه رفتن را قدم به قدم از مادر خود آموخته‌ایم، پاورچین پاورچین، آهسته و با احتیاط. این آموزشی است که وقتی که بزرگ شدیم هم باید رعایت کنیم.

دررفتگی مچ پا هم یکی از شایع ترین آسیب های مچ پا است. پیچ خوردگی مچ پا که همواره با درد همراه است می تواند از رعایت نکردن موارد زیادی باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

شاید فکر کنید پیچ خوردگی مچ پا فقط برای کسانی است که ورزش میکنند اما اینگونه نیست و این اتفاق ممکن است برای همه ما پیش آید حتی در هنگام راه رافتن ساده. 

سطوح ناهموار اغلب باعث پیچ خودرگی مچ پا هستند و این اتفاق ممکن است در هر سنی رخ دهد. روزانه تعداد زیادی پیچ خوردگی مچ پا در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. هنگامی که مچ پا در می‌رود و یا به اصطلاح پیچ میخورد، احتمال کشیده شدن رباط از استخوان نیز وجود دارد.

رباطی که اغلب باعث اتصال پیوند استخوانی میشود. به این شکستگی کندگی گفته می‌شود. پارگی عضلات و پارگی کپسول مفصلی نیز از آسیب‌دیدگی‌های شایع در زمان پیچ خوردن مچ پا است. برای سرعت بخشیدن در روند بهبودی توصیه می‌شود به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. و از او بخواهید اقدامات مربوط به فیزیوتراپی مچ پا را برای شما انجام دهد. انجام حرکات اصلاحی مچ پا در کاهش علائم درد و تقویت عضلات مجاور مچ پا مناسب است.

فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا به علت شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند استخوان در قسمت مچ پا شکسته شده باشند. شایع‌ترین نوع آن شکستگی‌های کندگی در این ناحیه است. این اتفاق  معملا استخوان دیستال فیبولا را درگیر خود می‌کند. شکستگی پاتس استخوان‌های درشت نی و فیبولا را درگیر می‌کند. تمام شکستگی‌های مشکوک باید توسط فیزیوتراپیست مجرب به طور دقیق تشخیص داده شوند تا بتوانند به طور حرفه‌ای از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنند. در صورت مشکوک بودن به شکستگی، حداقل باید عکسبرداری با اشعه ایکس انجام شود.

مچ پا درمان مچ پا 6

فیزیوتراپی مچ پا برای تاندینوپاتی مچ پا

عضلات و تاندون‌های اطراف مچ پا نقش بسزایی در ثبات مفصل مچ پا و کمک به تشکیل قوس‌های پا دارند. این عضلات و تاندون‌ها امکان دارد بر اثر استفاده بیش از حد یا ضرب دیدگی دچار آسیب هایی شوند. التهاب تاندون‌ها نیز امکان دارد اتفاق بیفتد که به این اتفاق التهاب تاندون گفته می‌شود و در صورت عدم درمان، با گذشت زمان پارگی جزئی و ناحیه ای و یا پارگی کامل ایجاد خواهد شد.

فیزیوتراپی مچ پا برای برای آرتروز مچ پا

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است برای مچ پا مشکل ساز شود به وجود آمدن آرتروز مچ پا میباشد. درد مچ پا همچنین می‌تواند به علت تحلیل رفتن مفصل مانند آرتروز ایجاد شود. در حالی که فرسودگی مفاصل تحمل کننده وزن طبیعی است، بیومکانیک غیرطبیعی میتواند این روند را سرعت ببخشد. بنابراین پس مهم است که برای ارزیابی دقیق هرگونه نقص از یک متخصص فیزیوتراپیست متخصص در زمینه فیزیوتراپی مچ پا مشورت بگیرید تا نحوه اصلاح و درمان آن‌ را برای شما پیگیری و انجام دهد.

فیلم فیزیوتراپی مچ پا، قوزک پا و مراحل آن

ما در کلینیک فیزیوتراپی رادین براي تشخيص دقيق آسيب ، قبل از شروع درمان ، حداقل تا ٦ ماه گذشته ي هر مشكل مرتبطي رو بررسي ميكنيم. در ادامه میتوانید فیلم مراحل فیزیوتراپی مچ پا برای یکی از مراجعه کنندگان عزیز را مشاهده نمایید.

نمایش ویدیو درباره فیلم فیزیوتراپی مچ پا

علائمی که نشان میدهد فیزیوتراپی قوزک پا و یا مچ پا لازم است

باتوجه به شرح حال شما و همچنینن درد و سوابق بیماری علائم امکان دارد متغیر و متفاوت باشد. ضرب دیدگی به و یا پیچ خوردگی مچ پا غالبا با درد، التهاب و تورم همراه است که درنتیجه ممکن است رباط ها دچار آسیب شوند. و علایم دیگری مانند:

فیزیوتراپی مچ پا چگونه انجام میشود؟ ۷ روش درمان

فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی، مچ پای ضرب دیده یا آسیب دیده شما را بررسی میکند تا بتوانید مشخص کند که کدام قسمت رباط‌ها آسیب دیده و تا چه مقدار پاره شده‌اند و در صورت و نیاز میتواند عکسبرداری با اشعه ایکس را انجام دهد.

1. تکنیک‌ها و متدهای ویژه‌ای به نام موبیلیزاسیون یا تحرک به افزایش دامنه حرکت برای مچ پا کمک می‌کند تا راه رفتن و حرکت مچ پا راحت‌تر صورت پذیرد. تحرک و حرکت مچ پا همچنین به ایجاد یک ترمیم و اسکار سالم در رباط کمک خوبی می‌کند.

2. فیزیوتراپیست شما تمریناتی را برای بهبود قدرت عضلات ساق پا و مچ پا برای جبران رباطی که آسیب‌دیده به شما می آموزد و در حین ترمیم رباط از آن محافظت می‌کند. فیزیوتراپ ها همچنین میتوانند به شما بیاموزند که چگونه ماهیچه‌های خود را دوباره تمرین دهید تا بتوانید به سرعت در برابر تغییر وضعیت مچ پا واکنش نشان دهید تا از آسیب مچ پا مانند پیچ خوردگی‌ها جلوگیری شود.

3. از ماساژ درمانی نیز میتوان برای درمان هرگونه آسیبی که بر بافت نرم شما تأثیر می‌گذارد (عضلات، تاندون‌ها، فاشیا و رباط‌ها) استفاده کرد. برای دستیابی به بهترین نتیجه برای شما، یک فیزیوتراپیست توانا و ماهر میتواند روش‌های مختلفی مانند ماساژ بافت عمیق، تکنیک‌های انرژی برای عضلات و عضلانی، ماساژ ورزشی و درمان دستی را با یکدیگر ترکیب کند.

در مورد فیزیوتراپی زانو بیشتر بخوانید…

فیزیوتراپی مچ پا

4. برای تسریع در ترمیم و بهبود رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های ملتهب، ممکن است یک دوره سونوگرافی درمانی توسط فیزیوتراپیست شما تجویز و توصیه شود.

5. متخصصین فیزیوتراپی برای بسیاری از آسیب‌های ورزشی مچ پا، التهاب تاندون، تسکین درد و تحریک بهبودی درمان شاک ویو تراپی را نیز تجویز و توصیه می‌کنند.

6. ارتزهای طبی، بریس مخصوص مچ پا و پوشیدن کفش مناسب از توصیه‌های متخصصین فیزیوتراپی در زمینه‌ی درمان درد مچ پا بعلت آرتروز و یا ضرب دیدگی و آسیب‌های دیگر است.

7. فیزیوتراپیست شما همچنین می‌تواند تپینگ مچ پا را به شما آموزش دهد و یا از بریس مچ پا برای شما استفاده کند تا بتوانید زودتر به فعالیت خود برگردید، در حالی که از مچ پا در برابر آسیب‌های بعدی محافظت می‌کند.

—–

فیزیوتراپیست درمورد آسیب شما صحبت می‌کند و زمان بهبودی را تخمین می‌زند. زمان بهبودی کامل از چند هفته تا چند ماه متفاوت است که به شدت آسیب رباط بستگی دارد. به یاد داشته باشید که درد و تورم خیلی سریع‌تر از زمانی که برای رسیدن به قدرت و استحکام رباط و عضلات لازم است، فروکش می‌کند. بازگشت خیلی زود به محل کار یا ورزش می‌تواند بهبودی را به تأخیر بیندازد و بهبودی را طولانی کند.

مزایای فیزیوتراپی مچ پا

اگر مچ پای شما دچار آسیب دیدگی شده است آن را به سادگی رها نکنید و با خود نگویید به مرور زمان بهبود پیدا میکند. زیرا ممکن است این درد گسترش پیدا کند و عواقب ناخوشایندی در انتظار شما باشد. با مراجعه به فیزیوتراپ متخصص آسیب دیدگی را بررسی کنید.

از مزایای مراجعه برای فیزیوتراپی مچ پا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1. کاهش درد و التهاب: انجام تمرینات منظم فیزیوتراپی مچ پا میتواند به کاهش التهاب و درد در قسمت های مچ پا کمک کند.

2. تقویت عضلات: این درمان مچ پا به تقویت عضلات مچ پا و افزایش استحکام آنها کمک می‌کند.

3. بهبود تعادل: فیزیوتراپی مچ پا میتواند به بهبود تعادل و پایداری در حرکات روزمره و عادی کمک کند.

4. افزایش قدرت و انعطاف پذیری: با تمرینات منظم و دقیق، مچ پا به افزایش قدرت و انعطاف پذیری می‌رسد.

در مورد فیزیوتراپی با آب درمانی بیشتر بخوانید….

فیزیوتراپی مچ پا

تکنیک‌ها و تمرینات فیزیوتراپی مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا ورزش مچ پا

فیزیوتراپی مچ پا در خانه (تقویت عضلات پا و مچ پا)

فیزیوتراپی مچ پا در خانه با محدودیت هایی همراه است، ولی با این حال این تمرینات میتواند کمک شایانی به بهبود شما کند. این تمرینات ورزشی را میتوانید در خانه انجام دهید.

A: حروف الفبا بکشید: در حالت نشسته، پاشنه پا خود را روی زمین قرار دهید و با انگشت بزرگ پا حروف الفبا را روی هوا بکشید. به مانند یک نقاشی کشیدن اما ینبار با پا

B: ایستادن روی یک پا: روی یک پا بایستید و تعادل خود را حفظ کنید، تصور کنید که در مرکز صفحه ساعت ایستاده‌اید و با انگشت پای خود به آرامی به هر عدد ساعت ضربه بزنید. برای شروع، فقط روی اعداد نیم دایره مخالف پای ایستاده ضربه بزنید. برای پیشرفت حرکت، ضربه زدن را در عددهای سمت دیگر و مخالف شروع کنید.

C: بلند کردن ساق پا: هر دو پا را روی زمین قرار دهید، به آرامی پاشنه خود را از زمین بلند کرده و خود را روی نوک انگشتان پا نگه دارید. چند ثانیه در این حالت بمانید، و به آرامی پاشنه‌های خود را به سمت پایین پایین بیاورید.

در مورد فیزیوتراپی پا و عضلات پا بیشتر بخوانید…

فیزیوتراپی مچ پا

سوالات متداول

تعداد جلسات فیزیوتراپی مچ پا چند تا است؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی مچ پا برای بهبود و درمان بسته به نظر پزشک و میزان آسیب وارد شده متفاوت است.

هزینه فیزیوتراپی مچ پا چقدر است؟

هزینه فیزیوتراپی مچ پا بر اساس تعداد جلسات لازم، روش فیزیوتراپی و همچنین خصوصی یا دولتی بودن کلینیک متفاوت است. ما در کلینیک فیزیوتراپی رادین در اقدسیه تهران سعی بر این داریم که بهترین کیفیت خدمات را با هزینه های مقرون به صرفه به شما عزیزان ارائه دهیم.

آیا فیزیوتراپی مچ پا برای همه مناسب است؟

بله، فیزیوتراپی مچ پا برای افرادی که مشکلات و آسیب های مرتبط با مچ پا دارند، مناسب است. از جمله افرادی که با مشکلاتی مانند درد مچ پا، آسیب‌های ورزشی، یا نقص‌های تعادلی روبرو هستند.

آیا می‌توانم فیزیوتراپی مچ پا را در خانه انجام دهم؟

بله، بعضی تمرینات فیزیوتراپی مچ پا را میتوان در منزل انجام داد، اما توصیه میشود که برنامه‌ی تمرینی خود را با یک فیزیوتراپی متخصص مشورت کرده و نظر او را اعمال کنید.

 

سخن پایانی

فیزیوتراپی مچ پا یک روش و متد مؤثر و طبیعی برای حفظ و بهبود سلامت مچ پا و پا میباشد. اگر با مشکلاتی مانند درد، التهاب، یا کمرشدگی مچ پا مواجه شدید، بهتر است با یک فیزیوتراپیست مجرب مشورت کنید. این تخصص درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد معمولی خود را بازیابی کنید و از درد و ناراحتی‌های مرتبط با مچ پا و پا رهایی یابید. ما در کلینیک فیزیوتراپی رادین که یکی از بهترین فیزیوتراپی تهران میباشد واقع در اقدسیه پذیرای شما هستیم.

همچنین میتوانید برای دیدن آموزش ها و متدهای فیزیوتراپی اینستاگرام کلینیک رادین را دنبال کنید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 16 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

5 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
john
john
6 ماه قبل

very good article

درد مچ پا
درد مچ پا
6 ماه قبل

سلام ممنون از متن خوب و کاملتون، هزینه فیزیوتراپی مچ پا تو مجموعه شما چقدره؟

فرشاد
فرشاد
3 ماه قبل

مقاله بسیار خوب و مفیدی بود ممنون از مجموعه فیزیوتراپی شما.

ستاره
ستاره
2 ماه قبل

اطلاعات مفیدی بدست آوردم! ممنون

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

کج پشتی یا اسکولیوز چیست؟ فیزیوتراپی کج پشتی یا اسکولیوز

زمان مطالعه: 8 دقیقه کج پشتی یا اسکولیوز یک حالت پزشکی است که در آن ستون فقرات خمیده یا منحنی می‌شود که یکی از راه های درمان آن فیزیوتراپی کج پشتی یا اسکولیوز است. این منحنی ممکن است به طور چپ یا راست یا به شکل اس‌ی (S) تشکیل شود. اسکولیوز می‌تواند در هر قسمتی از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما بیشتر در منطقه عمودی ستون فقرات (قسمت عقبی) رخ می‌دهد.

درمان تنیس البو از طریق فیزیوتراپی چگونه است؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه درمان تنیس البو یا آرنج تنیس با استفاده از فیزیوتراپی یک روش کارآمد است که به شما کمک می‌کند درد را کاهش دهید، عملکرد خود را بهبود بخشید و به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. این درمان شامل تمرینات تقویتی و کششی، تکنیک‌های اصلاحی و درمان‌های فیزیکی می‌شود که توسط فیزیوتراپیست مجرب و متخصص (فیزیوتراپی رادین) انجام می‌شود.

فیزیوتراپی شانه – فواید و روش‌ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه شانه به عنوان یکی ازمهم‌ترین مفاصل در بدن انسان حرکت‌های زیادی را انجام می دهد. اختلالات در مفصل شانه می تواند با استفاده از فیزیوتراپی بهبود پیدا کند. فیزیوتراپی شانه شامل فعالیت‌های مختلفی است و برای بیمارانی که از اختلالات شانه رنج می‌برند انجام می‌شود.

نرمی استخوان در بزرگسالان چیست؟ درمان نرمی استخوان با فیزیوتراپی

زمان مطالعه: 11 دقیقه نرمی استخوان در بزرگسالان و درمان نرمی استخوان با فیزیوتراپی مباحثی است که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد. نرمی استخوان در بزرگسالان به عبارتی به معنی کاهش چگالی استخوان است. این وضعیت به علت کاهش تعادل بین فرایندهای ساخت و تخریب استخوان‌ها رخ می‌دهد.

فرم رزرو نوبت و مشاوره