آب درمانی چیست؟ چه فوایدی دارد؟

آب درمانی یا به زبان انگلیسی (Hydrotherapy) مجموعه حرکات، تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی است که در آب برای کم کردن درد فرد بیمار، تقویت عضلات و همچنین بالا بردن شدت گردش خون انجام می‌شود. آب درمانی شامل تمریناتی است که در یک استخر آب با دمای بین ۳۳ تا ۳۶ درجه انجام می‌گیرد. آب درمانی بیشتر بر روی حرکات آهسته و متداوم تمرکز دارد.
آب درمانی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آب درمانی چیست؟

آب درمانی که به آن در زبان انگلیسی (Hydrotherapy) نیز گفته می‌شود، مجموعه حرکات، تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی است که در آب برای کم کردن درد فرد بیمار، تقویت عضلات و همچنین بالا بردن شدت گردش خون انجام می‌شود. آب درمانی شامل تمریناتی است که در یک استخر آب با دمای بین ۳۳ تا ۳۶ درجه انجام می‌گیرد. آب درمانی بیشتر بر روی حرکات آهسته و متداوم تمرکز دارد. به آب درمانی، فیزیوتراپی در آّب هم گفته می‌شود، آب درمانی به این دلیل بسیار مفید است که باعث می‌شود ورش انجام شده تاثیر بیشتری نسبت به ورزش در محیط خشک داشته باشد.

آب درمانی چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفته شد آب استخر آب درمانی، بین 33 تا 36 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود، دلیل اهمیت این دما این است که، با گرم شدن مفاصل و عضلات در این آب، دامنه حرکات تمرینی افزایش پیدا می‌کند، همچنین باعث می‌شود، فشار کمتری به مفاصل و عضلات شما وارد شود که همین درد بیمار را تا حدود زیادی کاهش داده و باعث تاثیر بیشتر حرکات فیزیوتراپی، روی نقطه مورد نظر می‌شود.

اّب درمانی

فواید آب درمانی چیست؟چه کمکی به فیزیوتراپی می‌کند؟

آب درمانی یکی از روش‌های انجام فیزیوتراپی است و باعث می‌شود فرایند فیزیوتراپی به شکل مفیدتر و بهتری انجام شود. در ادامه تعدادی از فواید مهم آب درمانی را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. کم شدن درد
  2. کم شدن اسپاسم عضلانی
  3. تقویت عضلات و مفاصل
  4. بیشتر شدن آمادگی جسمانی
  5. آموزش الگوهای حرکتی و تمرینی
  6. افزایش کنترل و تعادل
  7. افزایش تحرک
  8. بهتر شدن وضعیت بدن
  9. بهبودی سریع‌تر اثرات بعد از جراحی
  10. توانایی ایستادن و انجام تمرینات فیزیوتراپی برای افرادی که قادر به تحما وزن خود نیستند.
  11. بهبود حالت راه رفتن
  12. بالا رفتن سطح آمادگی هوازی
  13. افزایش قدرت عضلات
  14. افزایش دامنه حرکتی مفاصل و عضلات برای انجتم تمرینات فیزیوتراپی
  15. بهبود استقلال در عملکرد عضلات و مفاصل
  16. کم شدن ترس از افتادن
  17. کاهش التهاب و ورم

آب درمانی واقعی چیست؟

آب درمانی واقعی در استخر‌های مخصوص که دارای آب با درجه بندی و املاح مناسب هستند، انجام می‌شود.

برای انجام درست آب درمانی واقعی نیاز است تا هم از دستگاه‌های مناسب استفاده شود و هم اینکه تمرینات مناسب با هر فرد برای او تنظیم شده باشد.

آب درمانی واقعی در کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک فیزیوتراپی رادین با بهره‌مندی از امکانات کامل و حضور مربیان مجرب در حوضه آب درمانی، در تلاش هستیم تا بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات درمانی را به بیماران ارائه دهیم و باعث بهبودی هرچه کامل‌تر نواحی دردناک در بدن بیماران باشیم.

آب درمانی چه تاثیراتی روی بدن دارد؟

آب درمانی تاثیرات گوناگونی روی عضلات و مفاصل بدن دارد و می‌تواند به روش‌های گوناگونی به پیشرفت روند درمان در فیزیوتراپی کمک کند.

آب با تحمل وزن شما باعث تسکین مقدار زیادی از درد و افزایش دامنه حرکتی مفاصل شما می‌شود، همچنین می‌توان از نیروی مقاومت آب برای بهبود نیروی بدن استفاده کرد، به این صورت که در انجام فعالیت‌های ورزشی در آب، به آب استخر نیرو وارد می‌شود و نیروی مقاومت آب سعی در جلوگیری از انجام این حرکات می‌کند و باعث بیشتر شدن نیروی قابل وارد شدن توسط عضلات می‌شود.

در چه زمانی باید از فیزیوتراپی در آب استفاده کرد؟

زمانی که فرد مراجعه کننده در راه رفتن و حرکت کردن و یا حفظ تعادل مشکل داشته باشد و یا نتواند روی زمین ورزش‌های فیزیوتراپی را انجام دهد، فیزیوتراپی در آب توصیه پزشک خواهد بود. در بیشتر مواقع شنا کردن برای افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند و یا افرادی که بعد از یک دوره بیماری قصد بهبود شرایط جسمانی و بالا بردن سطع سلامتی بدنی خود را دارند، مزایای زیادی دارد و بسیار مفید خواهد بود.

آب درمانی

طول درمان برای هیدروتراپی چقد است؟

طول درمان برنامه‌های فیزیوتراپی در آب متفاوت است، اگر این برنامه‌ها حداقل دو بار در هفته و به صورت مداوم انجام شود، بیمار شاهد بهبود قدرت جسمانی و تسکین مقدار زیادی از درد خود خواهد بود. اما همه نمی توانند متقاضی درمان با استفاده این روش باشند. بررسی نتایج در کلینیک فیزیوتراپی رادین نشان داده که در بیشتر موارد، بیماران در مدت ۶ هفته شاهد بهبود قابل توجه شرایط مفاصل، عضلات و همچنین تسکین درد بدنی خود بوده‌اند. بعضی موارد که بیمار دچار اختلالات مزمن باشد و به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشد، پزشک فیزیوتراپیست، برنامه ورزش در آب را به طور کامل برای فرد مراجعه کننده توضیح خواهد داد، تا فرد به تنهایی نیز قادر به انجام این ورزش‌های فیزیوتراپی باشد.

چه افرادی نمی‌توانند از آب درمانی استفاده کنند؟

آب درمانی یک درمان بسیار اثر بخش است، اما افرادی هستند که بخاطر بیماری‌های خاص بهتر است از آن استفاده نکنند و باید حتما از قبل این بیماری‌ها را به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهند.

هرگونه عفونت پوستی باعث می‌شود تا فرد نتواند از آب درمانی استفاده کند، زیرا عفونت‌های پوستی، به کلر موجود در آب حساس هستند و باعث می‌شود تا عفونت تشدید شود.

مشکلات و عارضه‌های قلبی مورد دیگری هستند که باید حتما به فیزیوتراپیست اعلام شوند، تا مشکلی در حین استفاده از آب برای فیزیوتراپی برای فرد مراجعه کننده پیش نیاید.

در صورتی که فرد دچار بی‌اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع باشد، بهتر است از استخر آب استفاده نکند و از قبل به کادر درمان کلینیک اطلاع دهد که دچار این بیماری است.

آسم یکی دیگر از موانع مهم استفاده از آب است و باید حتما با اطلاع و نظارت کامل فیزیوتراپیست، به شروع فیزیوتراپی پرداخت.

آب درمانی

سخن پایانی

به طور کلی فیزیوتراپی در آب در بسیاری از موارد، در فیزیوتراپی تاثیرات خوب و بسزایی دارد، همچنین تمرینات مختلف فیزیوتراپی در آب می‌توانند در این پروسه تاثیر بیشتری روی روند درمان بیمار داشته باشند، از این رو معمولا پزشکان این روش را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

اما تعداد کلینیک‌های فیزیوتراپی که از امکانات کامل برای انجام فیزیوتراپی در آب برخوردار باشند، انگشت شمار است، کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، یکی از مجهز‌ترین و کامل ترین کلینیک‌های فیزیوتراپی تهران است.

در این مرکز درمانی با بهره‌گیری از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای و با تجربه، در فضایی آرام و دلنشین، خدمات درمانی و ارتقای سلامت اسکلتی و عضلانی به بهترین شکل به مراجعین عزیز ارائه می‌شود.

برای دیدن رزومه و ویدیو‌های آموزشی به اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین مراجعه فرمایید…

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 4 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
7 ماه قبل

نحوه دریافت نوبت به چه شکل هست؟

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می‌شود؟ 3 روش درمانی

زمان مطالعه: 5 دقیقه فیزیوتراپی کمر یکی از رایج‌ترین و پر متقاضی‌ترین روش‌های درمان درد‌ها و آسیب‌های مختلف در ناحیه کمر است، در ادامه بیشتر درباره متداول‌ترین آسیب‌های وارده به کمر و همچنین راه‌های متفاوت درمان آن‌ها به وسیله فیزیوتراپی صحبت خواهیم کرد.

نقرس چیست؟ علائم و درمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه نقرس (Gout) یک نوع آرتروز است که می تواند به خاطر عوامل مختلفی مفصل و یا مفاصل بدن را درگیر کند. این عارضه غالبا پاها را درگیر کرده و علائم آن نیز در بیش تر مواقع در پاها نمایان می شود. ادامه بیشتر به نقرس، انواع آن و راه درمان آن خوایم پرداخت…

فیزیوتراپی شانه – فواید و روش‌ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه شانه به عنوان یکی ازمهم‌ترین مفاصل در بدن انسان حرکت‌های زیادی را انجام می دهد. اختلالات در مفصل شانه می تواند با استفاده از فیزیوتراپی بهبود پیدا کند. فیزیوتراپی شانه شامل فعالیت‌های مختلفی است و برای بیمارانی که از اختلالات شانه رنج می‌برند انجام می‌شود.

فیزیوتراپی فک چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه در فیزیوتراپی فک، هدف اشکالات گیجگاهی فک، آرامش فک و صورت و آزادسازی عضلات سفت شده و بافت‌های آسیب دیده است. همچنین، فیزیوتراپی فک قسمت مهمی از بهبودی جراحی اختلالات مفاصل فک و صورت است، زیرا به حداقل رساندن آسیب‌های بافتی و انقباض عضلات کمک می‌کند. به همین علت، پزشک معالج با بررسی علائم آسیب‌های فک شما، فیزیوتراپی فک را به شما توصیه می‌کند.

فرم رزرو نوبت و مشاوره