half logo

فیزیوتراپی صافی کف پا چگونه انجام می‌شود؟

پا یکی از مهم ترین اعضای بدن ما است، زیرا هرروزه باید وزن بدن ما را تحمل کند. حال اگر این عضو مهم دچار آسیب شود، قطعا در فعالیت روزانه ما اختلالاتی ایجاد می‌شود. در ادامه درباره فیزیوتراپی صافی کف پا خواهیم خواند...
کف پا صاف
زمان مطالعه: 3 دقیقه

صافی کف پا چیست؟

ناراحتی مچ پا و پا در افرادی که کف پای صاف دارند شایع است. قوس ها و پاشنه‌های پا مستعد ناراحتی هستند و کف پاها به سرعت خسته می شوند.

صافی کف پا می تواند توسط بسیاری از افراد به ارث برسد، اما ممکن است در نتیجه سن، بارداری، دیابت، ضربه یا چاقی نیز ایجاد شود.

ارجاع به فیزیوتراپیست و استفاده از کفی های ساخته شده مخصوص که مناسب پای بیمار است، از گزینه‌های درمانی معمول برای این بیماری است. فیزیوتراپیست شما علائم شما را ارزیابی می‌کند تا ببیند آیا هر یک از آنها از مناطقی از بدن شما منشاء می گیرد که به مشکل پا و مچ پا شما مربوط نیست؟

هنگامی که ضعف در عضلات ران و مرکزی وجود دارد، مجموعه مچ پا/پا تا حد چرخش به بیرون تحت فشار قرار می‌گیرد، که اغلب می تواند منجر به دامنه حرکتی بیشتر در پاها شود.

انجام یک رژیم ورزشی که شامل یک برنامه تقویتی برای پایین تنه، از جمله قسمت مرکزی بدن است، می تواند به مقابله با این وضعیت کمک بسزایی کند.

علت صافی کف پا چیست؟

دو نوع صافی کف پا وجود دارد، صافی کف پای انعطاف‌پذیر (FFF) و صافی کف پای انعطاف‌پذیر (RFF).

فیزیوتراپی صافی کف پا

صافی کف پای ثابت

از آنجایی که علائم اولیه صافی کف پای ثابت (FFF) در دوران کودکی ظاهر می شود، این وضعیت معمولاً به عنوان “کف پای صاف کودکان” شناخته می‌شود. شایع‌ترین علت صافی کف پا ثابت ضعیف شدن رباط‌هایی است که به استخوان‌های پا می‌پیوندند، اما می‌تواند ناشی از ضعف عضله یا تاندون نیز باشد. معمولاً هر دو کف پا صافی ثابت دارند و زمانی که بیمار ایستاده است، قوس وجود ندارد. با این حال، زمانی که پا در موقعیت دیگری قرار دارد، قوس ظاهر می‌شود.

صافی کف پای غیر قابل انعطاف

هنگامی که بزرگسالان دچار کف پای صاف غیر قابل انعطاف (RFF) می‌شوند، این وضعیت به عنوان “کف پای صاف اکتسابی بزرگسالان” شناخته می‌شود. یکی از اجزای اصلی محافظ قوس پا، تاندون عضله تیبیالیس قدامی است، زمانی عضله تیبیالیس خلفی یا ماهیچه تیبیالیس خلفی ضعیف شود، منجر به صافی کف پای انعطاف ناپذیر می شود.

این اتفاق باعث چرخش مچ پا و صاف شدن قوس پا می‌شود. درد و تورم در قسمت داخلی کف پا از جمله علائم اولیه این بدشکلی در حال رشد است. آرتروز همچنین گاهی اوقات می تواند ناشی از صافی کف پای غیر قابل انعطاف باشد.

علائم کف پای صاف

اگرچه بسیاری از افراد کف پای صاف دارند، اما اغلب از آن بی خبرند و هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند. درمان ممکن است برای چنین بیمارانی ضروری نباشد. موارد زیر برخی از متعدد‌ترین علائم صافی کف پا هستند:

فیزیوتراپی صافی کف پا

فیزیوتراپی صافی کف پا

یکی از درمان های شناخته شده و موفق برای درمان صافی کف پا، فیزیوتراپی است. مراجعه به فیزیوتراپیست ساده است و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

مراجعه به فیزیوتراپیست متخصص در درمان بیماری های ارتوپدی توصیه می‌شود. قبل از شروع درمان، فیزیوتراپیست تاریخچه کاملی از مشکل اولیه، تاریخچه قبل از تولد و پس از زایمان، مسیر رشد و سابقه خانوادگی بیمار را ثبت می‌کند.

معاینه کامل پا بسیار مهم است. الگوی گام بیمار مشاهده می‌شود، کفش های وی معاینه می‌شود و گاهی اوقات تصویربرداری رادیولوژی (اشعه ایکس) انجام می‌شود.

فیزیوتراپیست تمام اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص دقیق و ایجاد یک برنامه درمانی را از این ارزیابی ها دریافت می‌کند و با استفاده از این اطلاعات برنامه فیزیوتراپی مناسبی را برای فرد بیمار تنظیم می‌کند.

سوالات متداول درباره فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چه کمکی می‌کند؟

انواع مختلفی از بیماری‌ها هستند که می‌توانند به کمک فیزیوتراپی درمان شوند، بیشتر این بیماری‌ها مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب، عضلات و بافت‌های نرم می‌شوند.

فیزیوتراپی چند جلسه طول می‌کشد؟

تعیین این که با قاطعیت بگوییم که چند جلسه برای درمان و بهبود کامل نیاز است، غیر ممکن است، تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد و نسبت به سطح و نوع آسیب متفاوت می‌باشد.

جلسات فیزیوتراپی چقدر زمان می‌برد؟

به نسبت سطع و شدت آسیب، زمان هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا این جلسات بین 60 الی 90 دقیقه زمان بر است.

درباره کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، واقع در اقدسیه تهران، با استفاده از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور همکاران فیزیوتراپیست با تجربه، و کادر درمانی مجرب و حرفه‌ای، در فضایی آرام و دلنشین ارائه کننده خدمات درمانی و ارتقای سلامت در حوضه اسکلتی،عضلانی و خدمات کامل آب درمانی در تهران هستیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با کلینیک، صفحه اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 1 رای
امتیاز این مطلب
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

قوز کمر چرا رخ می‌دهد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه قوز کمر یا همان کیفوز یکی از عارضه‌های رایج در ستون فقرات است. این عارضه باعث ایجاد اختلال در عملکرد ستون فقرات و تغییر شکل ظاهری آن می‌شود و همیت امر باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود.
در ادامه بیشتر درباره قوز کمر صحبت خواهیم کرد…

فیزیوتراپی گردن روش‌های مختلف درمان گردن‌درد

زمان مطالعه: 5 دقیقه فیزوتراپی گردن برای درمان آسیب‌های وارد شده به گردن است. گردن از شبکه‌های پیچیده اعصاب، رگ‎‌های خونی، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است. به خاطر ساختارهای بسیار زیاد موجود در گردن و دامنه حرکتی آن، این قسمت می‌تواند بشدت مستعد صدمه دیدن باشد. در ادامه به بیشترین آسیب‌های محتمل به گردن و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

شاک ویو تراپی چیست؟ مزایای این روش درمانی

زمان مطالعه: 5 دقیقه دستگاهی به نام اپلیکاتور در درمان با امواج شوک برای اعمال امواج ضربه ای شعاعی به ناحیه مورد نظر بدن استفاده می شود. شاک ویو تراپی در واقع یک درمان موفق و غیر تهاجمی برای آسیب بافت‌های نرم، به ویژه تاندون ها و رباط ها است.

ماساژ درمانی و انواع آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه ماساژ درمانی به یک تکنیک حیاتی در فیزیوتراپی تبدیل شده است که هدف آن بهبود عملکرد فیزیکی و تشویق به بهبود است. همچنین به تسکین درد و بهبود سلامت عمومی کمک می کند.
این مقاله به این موضوع می پردازد که چگونه ماساژ درمانی و فیزیوتراپی برای درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی به خوبی با هم کار می کنند.

فرم رزرو نوبت و مشاوره