خار پاشنه چیست؟ +راه‌های درمان

خار پاشنه یکی از متعددترین علل درد در ناحیه پاشنه است. این بیماری به علت ایجاد التهاب یک باند نسبتا ضخیم است که از کف پای شما عبور و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند. در ادامه این مقاله بیشتر به خار پاشنه و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رشد استخوانی اضافی می‌باشد که در ناحیه کف پا ایجاد می‌شود. بعلاوه آن، این عارضه را استئوفیت نیز می‌نامند.

بعضی مواقع این امکان وجود دارد که این عارضه از زیر پاشنه تا قوس پا گسترش پیدا کند که به این ناحیه «فاسیای کف پا» گفته می‌شود. زمانی که خار پاشنه در اشعه ایکس دیده می‌شود، ممکن است طول آن تا یک و نیم سانتی متر برسد.

علائم خار پاشنه

علائم مختلفی نشان دهنده رخ دادن این عارضه هستند که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

چرا خار پاشنه رخ می‌دهد؟

خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که عضله و رباط در طولانی مدت دچار کشیدگی شوند و پاشنه پا را دچار آسیب کنند. در صورت پاره شدن غشایی که استخوان پا را می‌پوشاند، پاشنه پا دچار این اختلال خواهد شد.

علاوه بر این با افزایش سن، پا بیشتر در معرض آسیب و ایجاد اختلالات قرار خواهد گرفت. با گذشت زمان کلسیم می‌تواند در پا رسوب کند و جمع شود. این رسوبات برجستگی‌های استخوانی را ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد خار استخوانی می‌شوند.

موارد تشدید کننده خار پاشنه

موارد زیادی هستند که می‌توانند باعث تشدید این اختلالات در پای فرد بیمار شوند، در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

خار پاشنه

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

خار پاشنه عارضه‌ی خطرناکی نیست، اما برای بسیاری از افراد بسیار دردناک است و مانع انجام صحیح و راحت فعالیت‌های روزمره می‌شود.

در بیشتر مواقغ خار پاشنه زمانی رخ می‌دهد که رسوبات کلسیم در پاشنه پا زیاد شوند و در نهایت باعث ایجاد التهاب و تورم می‌شود. درد ایجاد شده توسط خار پاشنه پس از بیدار شدن دردناک‌تر شده و به تدریج در طول روز کاهش پیدا می‌کند.

راه‌های درمان خار پاشنه

بعد از اینکه پای فرد دچار آسیب دیدگی می‌شود، فرد آسیب دیده برای درمان خار پاشنه نیاز به فیزیوتراپی پا خواهد داشت. روش‌‌هایی که در کلینیک فیزیوتراپی رادین برای درمان بیمارانی که دچار آسیب‌دیدگی در پای خود شده‌اند استفاده می‌شود، شامل مواردی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه

یکی از بهترین روش‌های درمان خار پاشنه، استفاده از دستگاه شاک‌ ویو است. این دستگاه شک‌های الکتریکی کوچکی را به صورت موج‌های کوتاه به ناحیه دردناک میفرستد و در روند درمان و بهبود تاثیر می‌گذارد.

در مورد شاک ویو تراپی بیشتر بخوانید…

الکتروتراپی برای درمان خار پاشنه

الکتروتراپی برای درمان خار پاشنه یکی دیگر از روش‌های نوین درمانی در فیزیوتراپی پا می‌باشد که امروزه برای درمان و کاهش درد در بسیاری از آسیب‌ها استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست بیمار، یکی از روش‌هایی است که از آن در الکتروتراپی استفاده می‌شود. تعداد جلسات الکتروتراپی بر اساس شدت و نوع آسیب وارد شده به بیمار و طول دوره درمان تنظیم شده و بسته به نوع آسیب در بیمار، هزینه انجام آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

سوالات متعدد

طول درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی چقدر است؟

طول درمان فیزیوتراپی هر فرد نسبت به شدت و نوع آسیب وارد شده و ناحیه دردناک متفاوت است و باید ابتدا با فیزیوتراپیست متخصص مشاوره انجام شود، تا تصمیم اینکه چند جلسه فیزیوتراپی باید انجام شود، توسط او گرفته شود.

آیا همه بیماران می‌توانند از الکترو تراپی استفاده کنند؟

همانطور که فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود و افزایش دامنه حرکتی و همینطور کاهش درد در ناحیه کف پا کمک کند، انجام بعضی از تمرینات و متدهای آن برای بعضی از افراد نامناسب و خطرناک است. این افراد که شرایط ویژه‌ای دارند، نباید بدون اجازه فیزیوتراپیست متخصص، فیزیوتراپی پا را با متدهای الکتروتراپی انجام دهند

سخن نهایی

در آخر باید گفت که فیزیوتراپی بهترین روش برای درمان خار پاشنه است و بیشتر پزشکان این روش را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

زمانی که علائمی از رخ دادن این اختلالات مشاهده شد، باید سریعا به فکر درمان آن بود. اگر شما از این اختلالات رنج میبرید و به دنبال بهترین و مطمئن‌ترین روش درمان آن هستید، می‌توانید با کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، در تماس باشید و برای دیدن ویدیو‌ها و مطالب آموزشی اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید.

5 1 رای

همه چیز در مورد عمل جراحی ستون فقرات، فیزیوتراپی ستون فقرات

زمان مطالعه: 16 دقیقه همه چیز در مورد عمل جراحی ستون فقرات و فیزیوتراپی ستون فقرات را به تفضیل مورد بحث قرار دهیم. عمل جراحی ستون فقرات به جراحی اطلاق می‌شود که بر روی ستون فقرات انجام می‌شود. ستون فقرات، بخشی از جهانی از استخوان‌ها و بافت‌های نرم است که رگه‌های عصبی را درون خود جای داده است و وظیفه حمایت از نخاع را برعهده دارد.

فیزیوتراپی سیور، برای بیماری سیور یا آپوفیزیت کالکانه

زمان مطالعه: 8 دقیقه فیزیوتراپی سیور، برای بیماری سیور یا آپوفیزیت کالکانه آپوفیزیت کالکانه یا بیماری سیویر یک حالت التهابی است که در ناحیه پاشنه پا ایجاد می‌شود و می‌تواند به دلیل فشار بیش از حد بر استخوان پاشنه پا در طول فعالیت‌های فیزیکی شدید و تکراری به وجود آید. این بیماری به خصوص در ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی شدیدی انجام می‌دهند، شایع است.

علائم و نشانه‌های سیور شامل درد مکرر و مداوم در ناحیه پاشنه پا، به خصوص صبح‌ها و پس از فعالیت‌های ورزشی، و همچنین درد در طول راه رفتن یا وقتی پا بر روی سطح سفت قرار می‌گیرد می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل تورم، قرمزی و حساسیت در ناحیه پاشنه باشد.

درمان تنیس البو از طریق فیزیوتراپی چگونه است؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه درمان تنیس البو یا آرنج تنیس با استفاده از فیزیوتراپی یک روش کارآمد است که به شما کمک می‌کند درد را کاهش دهید، عملکرد خود را بهبود بخشید و به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. این درمان شامل تمرینات تقویتی و کششی، تکنیک‌های اصلاحی و درمان‌های فیزیکی می‌شود که توسط فیزیوتراپیست مجرب و متخصص (فیزیوتراپی رادین) انجام می‌شود.

بیماری شانه یخ زده یا فروزن شولدر چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه بیماری شانه یخ زده یا فروزن شولدر(شانه منجمد)، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن حرکت شانه محدود شده و آزادی حرکت در این مفصل کاهش می‌یابد. در این حالت، شانه به صورتی قفل می‌شود و اشخاص مبتلا نمی‌توانند آن را به طور طبیعی حرکت دهند. این بیماری به دلایل مختلفی مانند التهاب مفصل، آسیب ناشی از ضربه یا عفونت رخ می‌دهد.

علامت‌های اصلی بیماری شانه منجمد شامل درد شدید در منطقه شانه، کاهش قابل‌ملاحظه در حرکت شانه به طور عمودی و افقی، و محدودیت در قدرت و عملکرد شانه است. این بیماری معمولاً در طول چند ماه تا چند سال تدریجاً تشدید می‌شود و سپس بهبود می‌یابد.