فیزیوتراپی قفسه سینه

فیزیوتراپی قفسه سینه یکی از بهترین و مفیدترین روش‌ها برای از بین بردن ترشحات ایجاد شده در مسیر هوا و ریه‌های بیمارانی است که بنا به دلایل مختلف از راه‌های هوایی مصنوعی استفاده کرده‌اند. درادامه این مقاله بیشتر با تکنیک‌ها و راه‌های مختلف فیزیوتراپی قفسه سینه صحبت خواهیم کرد.
فیزیوتراپی سینه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در چه زمان باید فیزیوتراپی سینه انجام داد؟

فیزیوتراپی قفسه سینه نامی است که احتمالا آن را زیاد شنیده اید اما این که چه نوعی از فیزیوتراپی است و برای درمان چه بیماری‌ها و روی کدام گروه از افراد استفاده می‌شود برای همه مشخص نیست.

افرادی که به هر دلیلی در زمان بستری شدن در بیمارستان با استفاده از راه‌های هوایی مصنوعی مانند لوله گذاری، تنفس خود را انجام می‌داده‌اند، در دفع ترشحات با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

همچنین از آنجایی که در این دسته از بیماران مقدار ترشحاتاز حد طبیعی بیشتر است، ممکن است بیمار قادر نباشد به راحتی آن ها را دفع کند. در این موارد باید از فیزیوتراپی قفسه سینه استفاده کند.

ماندگاری طولانی مدت این ترشحات و مواد در راه هوایی یا ریه می‌تواند منجر به مشکلات زیادی برای سیستم تنفسی بیمار شود.

فیزیوتراپی قفسه سینه چیست؟

فیزیوتراپی قفسه سینه یکی ازروش‌هایی است که برای از بین بردن ترشحات مواد وارد شده به ریه یا دیگر راه‌های هوایی استفاده می‌شود.

در فیزیوتراپی قفسه سینه از متد‌ها و راه‌های متفاوتی استفاده می‌شود تا بیمار بتواند ترشحات را از ناحیه‌های مختلف ریه خارج کند. در فیزیوتراپی سینه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به تخلیه وضعیتی که یکی از متعدد‌ترین روش‌ها است اشاره کرد.

در این روش، نیروی گرانشش زمین وظیفه تخلیه ترشحات از ریه فرد بیمار را انجام می‌دهد. در مواردی نیز برای انجام این کار از زدن ضربه به قفسه سینه استفاده می‌شود.

پس از انجام این مراحل، به کمک دست، لرزشی بر روی قفسه سینه بیمار ایجاد می‌کنند تا بتوانند ترشحات حاصل را به سمت مسیر هوایی مورد نظر منتقل کنند. نهایتاً بیمار با سرفه کردن این ترشحات را از بدن خود خارج می‌کند.

برای انجام متد مختلف فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست باید تجربه و توانایی کافی و مهارت بالایی داشته باشد تا بتواند این پروسهد را به صورت صحیح و کامل و بدن آسیب رسیدن به بیمار اجرا کند.

فیزیوتراپی سینه

دستگاه ساکشن

یکی از وسیله‌هایی که در قفسه سینه استفاده زیادی دارد دستگاه ساکشن است. مکشی که این دستگاه ایجاد می کند، ترشحاتی که در زمان استفاده از راه تنفسی مصنوعی تشکیل شده‌اند را از راه تنفسی خارج می کند.

این دستگاه‌ها در مدل‌ها و برند‌های مختلفی در بازار ارزه می‌شوند و بیمار می‌تواند با تشخیص فیزیوتراپیست متخصص و در صورت نیاز از این دستگاه‌ها استفاده کند. این دستگاه ها به شکل ظروف استوانه‌ای شکل هستند که ترشحات حاصل را در زمان انجام فرآیند ساکشن، جمع آوری می‌کنند.

دستگاه ساکش ناز دو لوله تشکیل شده است، قطر و ارتفاع یکی از این لوله‌ها بیشتر است که رابط ساکشن اسم دارد و لوله دیگر باریک‌تر است که به مجرای تنفسی وارد می‌شود و به همین علتاز اهمیت زیادی برخوردار است که این لوله کاملا تمیز و استریل باشد و میکروبی را بدن وارد نکند.

این دستگاه‌ها دارای دکمه‌هایی جهت خاموش و روشن کردن و تنظیم کردن قدرت مکش دستگاه هستند.

دستگاه ساکشن​

چه افرادی نمی‌توانند از فیزیوتراپی قفسه سینه استفاده کنند؟

نحوه انجام تکنیک فیزیوتراپی قفسه سینه

جهت انجام فیزیوتراپی قفسه سینه، بیمار باید به صورت دقیق و هدفمند در وضعیت‌های مختلفی قرار بگیرد. این حالت‌ها کمک می کنند که نیروی گرانشی زمین هم علاوه بر ویبره و دق، باعث خروج ترشحات از ریه و راه های تنفسی بیمار شوند.

زمانی که بیمار در وضعیت های مختلف قرار می‌گیرد دست ها شبیه فنجان قرار گرفته و به قفسه ی سینه زده می‌شوند که به این عمل دق گفته می‌شود که در تکنیک‌های فیزیوتراپی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

فیزیوتراپی سینه

نکاتی که باید قبل از انجام فیزیوتراپی قفسه سینه در نظر داشته باشید

لباس‌های تنگ نپوشید، از جواهرات و لباس‌هایی که در اطراف ناحیه گردن، دکمه و یا زیپ دارند، استفاده نکنید، از لباس‌های با جنس زبر استفاده نکنید زیرا این روش بر روی یک لباس نرم انجام می شود.

دقت کنید که فیزیوتراپی قفسه سینه روی بدن برهنه انجام نمی‌شود.

فیزیوتراپیست نباید در زماناجرای تکنیک‌های فیزیوتراپی قفسه سینه، از ساعت و یا انگشتر استفاده کند.

برای پاک و تمیز کردن ترشحات خارج شده از قفسه سینه، چند دستمال کاغذی کنار خود داشته باشید.

سوالات متعدد

فیزیوتراپی چه کمکی می‌کند؟

انواع مختلفی از بیماری‌ها هستند که می‌توانند به کمک فیزیوتراپی درمان شوند، بیشتر این بیماری‌ها مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، اعصاب، عضلات و بافت‌های نرم می‌شوند.

فیزیوتراپی چند جلسه طول می‌کشد؟

تعیین این که با قاطعیت بگوییم که چند جلسه برای درمان و بهبود کامل نیاز است، غیر ممکن است، تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد و نسبت به سطح و نوع آسیب متفاوت می‌باشد.

جلسات فیزیوتراپی چقدر زمان می‌برد؟

به نسبت سطع و شدت آسیب، زمان هر جلسه فیزیوتراپی می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا این جلسات بین 60 الی 90 دقیقه زمان بر است.

درباره کلینیک فیزیوتراپی رادین

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، واقع در اقدسیه تهران، با استفاده از بروز‌ترین امکانات درمانی و با حضور همکاران فیزیوتراپیست با تجربه، و کادر درمانی مجرب و حرفه‌ای، در فضایی آرام و دلنشین ارائه کننده خدمات درمانی و ارتقای سلامت در حوضه اسکلتی و عضلانی هستیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و آشنایی بیشتر با کلینیک، صفحه اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 2 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فهرست مطالب

دیگر مقالات آموزشی

کایروپراکتیک یا درمان دستی چیست؟ فیزیوتراپی یا کایروپراکتیک؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه کایروپراکتیک یا درمان دستی یک تکنیک درمانی است که اصولاً برای تشخیص و درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به طور اصلی بر روی ستون فقرات تمرکز دارد اما به قسمت‌های دیگر بدن نیز توجه می‌کند. فیزیوتراپی و کایروپراکتیک با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله تنش‌سنجی، ماساژ، سعی در بازسازی تعادل صحیح بین عضلات، مفاصل و ستون فقرات دارند.

نقرس چیست؟ علائم و درمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه نقرس (Gout) یک نوع آرتروز است که می تواند به خاطر عوامل مختلفی مفصل و یا مفاصل بدن را درگیر کند. این عارضه غالبا پاها را درگیر کرده و علائم آن نیز در بیش تر مواقع در پاها نمایان می شود. ادامه بیشتر به نقرس، انواع آن و راه درمان آن خوایم پرداخت…

شاک ویو تراپی چیست؟ مزایای این روش درمانی

زمان مطالعه: 5 دقیقه دستگاهی به نام اپلیکاتور در درمان با امواج شوک برای اعمال امواج ضربه ای شعاعی به ناحیه مورد نظر بدن استفاده می شود. شاک ویو تراپی در واقع یک درمان موفق و غیر تهاجمی برای آسیب بافت‌های نرم، به ویژه تاندون ها و رباط ها است.

فیزیوتراپی دست چگونه انجام می‌شود؟ 5 روش درمانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها و درد‌هایی که برای بدن پیش می‌آید، آسیب‌های وارد شده به دست است.
فیزیوتراپی دست یکی از بهترین و موثرترین راه‌های درمان این آسیب‌ها است، در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر این آسیب‌ها و روش‌های درمان آن‌ها می‌پردازیم.

فرم رزرو نوبت و مشاوره