فیزیوتراپی انگشت دست

فیزیوتراپی انگشت دست، ابتدا باید توسط متخصص معاینه شوید و وضعیت انگشت دست مورد معاینه قرار بگیرند. اینکه میزان بیماری چقدر است و شرایط سنی و جسمی فرد چگونه است بر روی تعیین روش های فیزیوتراپی انگشت دست اثر گذار میباشد.
فیزیوتراپی انگشت دست
زمان مطالعه: 5 دقیقه

فیزیوتراپی انگشت دست

فیزیوتراپی انگشت دست، ابتدا باید توسط متخصص معاینه شوید و وضعیت انگشت دست مورد معاینه قرار بگیرند. اینکه میزان بیماری چقدر است و شرایط سنی و جسمی فرد چگونه است بر روی تعیین روش های فیزیوتراپی انگشت دست اثر گذار میباشد. متخصص با در نظر گرفتن تمام این موارد روش های اثر بخش فیزیوتراپی را برای فرد تجویز می کند. این روش ها شامل ماساژ درمانی، حرکات ورزشی، استفاده از دستگاه و … می باشد.

ماساژ درمانی: در فرآیند فیزیوتراپی انگشت دست با کمک ماساژ، بافت اطراف مفاصل انگشت به مقدار قابل توجهی تحریک میشوند و سطح خون رسانی را در این قسمت افزایش میدهند. با افزایش خون رسانی، بافت احیا می شود و التهاب ایجاد شده عاملی برای خروج درد می باشد. ماساژ مناسب تاثیر بالایی روی تاندون ها دارد و عاملی برای تقویت بافت از دست رفته در ناحیه درمان است.

حرکات ورزشی: در درمان فیزیوتراپی انگشت دست دو مسئله مهم است، یکی افزایش دامنه حرکتی و دیگری افزایش توانایی قدرتی موضع مورد درمان می باشد. حرکات ورزشی که توسط متخصص تجویز می شود و زیر نظر او صورت می گیرد به مقدار قابل توجهی در هر دو مسئله دخیل هستند. ابتدا حرکات نرمشی و کششی که به مقدار زیادی بافت خشک و سفت شده تاندون ها را درگیر می کنند مانند خم کردن انگشتان به سمت عقب یا اطراف به کمک دست دیگر و در مورد بعدی با تکرار حرکات، توانایی قدرتی بافت نیز بر می گردد.

استفاده از دستگاه: دستگاه ها و تجهیزات مختلفی از جمله اولتراسوند، شاک ویو تراپی، تکار تراپی (تکارتراپی چگونه انجام می شود؟)، امواج رادیویی و … با ایجاد یک محدوده دمایی به همراه شوک های حرکتی به تحریک بافت آسیب دیده می پردازند و تاندون ها را به عکس العمل وا می دارند و میتوانند در فیزیوتراپی انگشت دست یار رسان باشند.

عصب ها نسبت به عواملی مانند فشار، دما، امواج و … واکنش پذیری بالایی دارند و با انجام یک درمان مناسب می توان حرکت طبیعی انگشت را با کمک تجهیزات پیشرفته به آن برگرداند.

فیزیوتراپی انگشت دست در چه شرایطی تجویز می شود؟

طیف گسترده ای از مشکلات حرکتی به همراه برخی از ناهنجاری ها و غیر طبیعی بودن های ژنتیکی در انگشتان را می توان به کمک روش غیر تهاجمی فیزیوتراپی درمان کرد. از مهم ترین مواردی که در این دسته قرار می گیرند و متخصص برای آنها فیزیوتراپی را تجویز می کند عبارتند از:

  • آرتروز انگشتان (عوارض آرتروز دست)
  • انواع شکستگی در انگشتان
  • بعد از انجام جراحی انگشت
  • انگشت ماشه ای
  • آسیب دیدگی های جزیی و کلی تاندون
  • بی حسی و ایجاد گز گز در انگشتان دست
  • مشکلات حرکتی در انگشتان
  • احساس درد در مفاصل انگشتان به هنگام تکان دادن آنها
فیزیوتراپی انگشت دست

فیزیوتراپی بعد از شکستگی انگشت دست

درمان محدودیت حرکتی و درد و التهاب ناشی از حراجی شکستگی استخوان های متاکارپ دست با استفاده از مدالیتی های مختلف فیزیوتراپی و همچنین تکنیک های درمان دستی و تمرین درمانی
بعد از هر شکستگی به علت روند جراحی و جوش خوردن بافت استخوانی برای اندام توسط آتل و یا گچ بیحرکتی تجویز میشود و این بی حرکتی باعث محدودیت و خشکی مفاصل و عضلات اطراف آن میشود نقش فیزیوتراپی انگشت دست در درمان محدودیت حرکتی و درد و التهاب ناشی از جراحی بسیار کمک کننده و تاثیر گذار است .

در ادامه میتوانید فیلم میزان بهبودی و فیزیوتراپی انگشت دست را در کلینیک فیزیوتراپی رادین مشاهده نمایید.

مزایای فیزیوتراپی انگشت دست

استفاده از خدمات درمانی فیزیوتراپی انگشت دستان دامنه گسترده ای از مزایا را فراهم می کند و محدود به یک نتیجه درمانی خاص نیست. برخی از بهترین ویژگی های این روش درمانی عبارتند از:

  • کاهش دردهای مفصلی
  • کاهش التهاب انگشتان دست بعد از جراحی
  • کاهش التهاب انگشتان بعد از خارج کردن گچ
  • افزایش دامنه حرکتی انگشتان دست
  • افزایش توانایی فیزیکی و قدرتی انگشتان
  • رفع ناهنجاری های طبیعی و مشکلات ژنتیکی
  • تقویت دستان برای مقابله با مشکلات مفاصل در سنین بالا
  • تسریع بازگشت به زندگی طبیعی بعد از انجام جراحی های سنگین یا گچ گیری های طولانی.

تمرین های ورزشی برای فیزیوتراپی انگشت دست

متخصص فیزیوتراپی با مشاهده گزارشات پزشکی و انجام بررسی های اولیه از وضعیت دامنه حرکتی انگشتان و توانایی آنها، چندین حرکت ورزشی را با ابزار مختلف تجویز می کند. برخی از حرکت ها با کمک دست دیگر، برخی با کمک فرد دیگر و برخی با تجهیزات ورزشی انجام می شود.

  • خم کردن انگشتان با کمک دست دیگر
  • فشار کف دستان به یکدیگر در ناحیه انگشتان
  • حرکت کششی انگشتان به سمت عقب
  • فشردن توپ های ژله ای
  • از هم باز کردن انگشتان دست
  • دور کردن انگشتان در زوایای مختلف
  • سلام ژاپنی
  • فشردن تجهیزات تمرکزی برای انگشتان متفاوت (دیجی فلکس)
  • جمع کردن انگشتان به سمت کف دست
  • قرار دادن کف دست روی میز و بلند کردن انگشتان به صورت مجزا
  • و …

فیزیوتراپی انگشت دست در منزل

با توجه به اینکه شرایط فرد به چه شکل باشد، فواصل حضور در جلسات فیزیوتراپی چه مدت است و سطح پیشرفت بیمار چگونه بوده، متخصص فیزیوتراپی برخی حرکات ورزشی و روش های فیزیوتراپی را برای اجرا در منزل به فرد آموزش می دهد. این حرکات باید کاملا اصولی بدون اعمال فشار اضافی و با تایید متخصص فیزیوتراپی انجام شود. از جمله روش های فیزیوتراپی انگشتان دست در منزل می توان به استفاده از توپ ژله ای اشاره کرد که بسیار کمک کننده می باشد.

در صورتی که فرد نتواند به تنهایی تمرینات را در منزل انجام دهد و یا اصلا فرد در شرایطی نباشد که برای فیزیوتراپی به کلینیک مراجعه کند، این امکان وجود دارد که خدمات فیزیوتراپی توسط متخصص در منزل به فرد ارائه شود و با حضور در منزل، درمان توسط نیروی کلینیک کامل شود.

طول درمان فیزیوتراپی انگشت دست چقدر است؟

زمانی که برای درمان فیزیوتراپی اقدام می شود، باید صبورانه تمام برنامه زمان بندی تجویز شده طی شود. کم کاری، ایجاد فاصله بین نوبت های فیزیوتراپی، عدم توجه و … باعث کاهش روند بهبودی می شود. اینکه چه مشکلی در انگشتان وجود دارد و در چه شرایط جسمی و توانایی فردی بیمار قرار گرفته است، از موارد تاثیرگذار بر روی طول دوره درمان می باشد. در نهایت می توان گفت یک بازه 2 تا 6 ماهه برای انجام فیزیوتراپی نیاز است.

در مورد فیزیوتراپی دست بیشتر بخوانید..

هر جلسه درمانی چقدر طول می کشد؟

برای اینکه بتوان طول هر جلسه درمانی را به صورت دقیق مشخص کرد، نیاز به اطلاعات کاملی از وضعیت بیمار، شرایط انگشتان، تعداد انگشتان آسیب دیده، هدف از فیزیوتراپی، فاصله ایجاد شده از زمان مشکل تا زمان درمان و … وجود دارد. متخصص با بررسی همه این شرایط و انجام معاینات کامل، روش های مختلف فیزیوتراپی را تجویز می کند. زمان انجام هر جلسه فیزیوتراپی انگشت دست بین 20 الی 60 دقیقه می باشد.

سخن پایانی

برای بهبود و درمان درد انگشت دست، فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. فیزیوتراپی انگشت دست شامل تمرینات و تکنیک‌های تقویتی و انعطاف‌پذیری است که بهبود را تسریع می‌کند و به کاهش علائم و درد کمک می‌کند. معمولاً فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را برای شما تعیین می‌کند که باید به صورت منظم انجام دهید. شما می توانید با کلینیک تخصصی رادین تماس حاصل فرمایید تا با رزرو وقت با همکاری کادر مجرب مجموعه به بهبود خود با تکنیک ها و مجهزترین تجهیزات سرعت بخشید.

همچنین میتوانید از خدمات فیزیوتراپی انگشت دست با بیمه نیز بهرمند شوید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با کلینیک فیزیوتراپی رادین در تماس باشید

5 2 رای ها
امتیاز این مطلب
guest

0 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دیگر مقالات آموزشی

فیزیوتراپی انگشت دست

زمان مطالعه: 5 دقیقه فیزیوتراپی انگشت دست، ابتدا باید توسط متخصص معاینه شوید و وضعیت انگشت دست مورد معاینه قرار بگیرند. اینکه میزان بیماری چقدر است و شرایط سنی و جسمی فرد چگونه است بر روی تعیین روش های فیزیوتراپی انگشت دست اثر گذار میباشد.

بونیون یا بیماری هالوکس والگوس(انحراف شست پا) چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه بیماری هالوکس والگوس (Halox-Walgeist) یا انحراف شست پا، همچنین با نام بونیون (Bunion) شناخته می‌شود، یک مشکل پزشکی مرتبط با پا است. این مشکل در اثر تغییرات ساختاری در استخوان‌ها و مفاصل پا رخ می‌دهد.

بونیون معمولاً در پای بزرگ ایجاد می‌شود و به صورت یک توده مرزی یا تومور کوچک در ناحیه پای اول (ابتدایی) شکل می‌گیرد. در این حالت، انگشت شست و پا به سمت بیرون خم می‌شود و استخوان بزرگ پا (استخوان پهن پا) به داخل منحنی می‌شود. این ممکن است باعث ایجاد درد، التهاب و مشکلات در راه رفتن شود.

علت ایجاد بونیون معمولاً به عواملی نظیر استفاده مداوم از کفش‌های برش‌دار، فشار طولانی مدت بر ناحیه پای، تغییر ساختاری در استخوان‌ها و مفاصل پا و وراثت بر می‌گردد.

درمان بونیون معمولاً شامل استفاده از کفش‌های مناسب با فضای کافی برای انگشتان پا، استفاده از پشتیبان‌های ارتوپدیک، فیزیوتراپی و در موارد شدید‌تر، جراحی جهت برطرف کردن تغییرات ساختاری استخوان و مفاصل است.

آرتروز(Osteoarthritis) چیست؟ با فیزیوتراپی آرتروز درمان می‌شود؟

زمان مطالعه: 14 دقیقه آرتروز (Osteoarthritis) یا آسیب مفصلی، یک بیماری التهابی مزمن است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیزیوتراپی آرتروز درمانی است که میتواند برای آرتروز موثر باشد. در این بیماری، بافت‌های مفصلی از جمله غضروف، استخوان، لیگامانتها و عضلات دور مفصل تحت تغییراتی قرار می‌گیرند.

فیزیوتراپی بیماری شارکو ماری توث چگونه است؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه فیزیوتراپی بیماری شارکو ماری توث چقدر در درمان این بیماری موثر است؟ بیماری شارکو ماری توث (شامت) یک بیماری نادر و وراثتی است که سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری به نام دو نویسندهٔ آلمانی‌تبار، هانس-هاینریش شارکو و ماری-توث نام‌گذاری شده است.

رزرو نوبت، مشاوره رایگان