خار پاشنه چیست؟ +راه‌های درمان

خار پاشنه یکی از متعددترین علل درد در ناحیه پاشنه است. این بیماری به علت ایجاد التهاب یک باند نسبتا ضخیم است که از کف پای شما عبور و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می‌کند. در ادامه این مقاله بیشتر به خار پاشنه و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه یک رشد استخوانی اضافی می‌باشد که در ناحیه کف پا ایجاد می‌شود. بعلاوه آن، این عارضه را استئوفیت نیز می‌نامند.

بعضی مواقع این امکان وجود دارد که این عارضه از زیر پاشنه تا قوس پا گسترش پیدا کند که به این ناحیه «فاسیای کف پا» گفته می‌شود. زمانی که خار پاشنه در اشعه ایکس دیده می‌شود، ممکن است طول آن تا یک و نیم سانتی متر برسد.

علائم خار پاشنه

علائم مختلفی نشان دهنده رخ دادن این عارضه هستند که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

چرا خار پاشنه رخ می‌دهد؟

خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که عضله و رباط در طولانی مدت دچار کشیدگی شوند و پاشنه پا را دچار آسیب کنند. در صورت پاره شدن غشایی که استخوان پا را می‌پوشاند، پاشنه پا دچار این اختلال خواهد شد.

علاوه بر این با افزایش سن، پا بیشتر در معرض آسیب و ایجاد اختلالات قرار خواهد گرفت. با گذشت زمان کلسیم می‌تواند در پا رسوب کند و جمع شود. این رسوبات برجستگی‌های استخوانی را ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد خار استخوانی می‌شوند.

موارد تشدید کننده خار پاشنه

موارد زیادی هستند که می‌توانند باعث تشدید این اختلالات در پای فرد بیمار شوند، در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

خار پاشنه

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

خار پاشنه عارضه‌ی خطرناکی نیست، اما برای بسیاری از افراد بسیار دردناک است و مانع انجام صحیح و راحت فعالیت‌های روزمره می‌شود.

در بیشتر مواقغ خار پاشنه زمانی رخ می‌دهد که رسوبات کلسیم در پاشنه پا زیاد شوند و در نهایت باعث ایجاد التهاب و تورم می‌شود. درد ایجاد شده توسط خار پاشنه پس از بیدار شدن دردناک‌تر شده و به تدریج در طول روز کاهش پیدا می‌کند.

راه‌های درمان خار پاشنه

بعد از اینکه پای فرد دچار آسیب دیدگی می‌شود، فرد آسیب دیده برای درمان خار پاشنه نیاز به فیزیوتراپی پا خواهد داشت. روش‌‌هایی که در کلینیک فیزیوتراپی رادین برای درمان بیمارانی که دچار آسیب‌دیدگی در پای خود شده‌اند استفاده می‌شود، شامل مواردی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه

یکی از بهترین روش‌های درمان خار پاشنه، استفاده از دستگاه شاک‌ ویو است. این دستگاه شک‌های الکتریکی کوچکی را به صورت موج‌های کوتاه به ناحیه دردناک میفرستد و در روند درمان و بهبود تاثیر می‌گذارد.

در مورد شاک ویو تراپی بیشتر بخوانید…

الکتروتراپی برای درمان خار پاشنه

الکتروتراپی برای درمان خار پاشنه یکی دیگر از روش‌های نوین درمانی در فیزیوتراپی پا می‌باشد که امروزه برای درمان و کاهش درد در بسیاری از آسیب‌ها استفاده می‌شود.

تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست بیمار، یکی از روش‌هایی است که از آن در الکتروتراپی استفاده می‌شود. تعداد جلسات الکتروتراپی بر اساس شدت و نوع آسیب وارد شده به بیمار و طول دوره درمان تنظیم شده و بسته به نوع آسیب در بیمار، هزینه انجام آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

سوالات متعدد

طول درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی چقدر است؟

طول درمان فیزیوتراپی هر فرد نسبت به شدت و نوع آسیب وارد شده و ناحیه دردناک متفاوت است و باید ابتدا با فیزیوتراپیست متخصص مشاوره انجام شود، تا تصمیم اینکه چند جلسه فیزیوتراپی باید انجام شود، توسط او گرفته شود.

آیا همه بیماران می‌توانند از الکترو تراپی استفاده کنند؟

همانطور که فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود و افزایش دامنه حرکتی و همینطور کاهش درد در ناحیه کف پا کمک کند، انجام بعضی از تمرینات و متدهای آن برای بعضی از افراد نامناسب و خطرناک است. این افراد که شرایط ویژه‌ای دارند، نباید بدون اجازه فیزیوتراپیست متخصص، فیزیوتراپی پا را با متدهای الکتروتراپی انجام دهند

سخن نهایی

در آخر باید گفت که فیزیوتراپی بهترین روش برای درمان خار پاشنه است و بیشتر پزشکان این روش را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

زمانی که علائمی از رخ دادن این اختلالات مشاهده شد، باید سریعا به فکر درمان آن بود. اگر شما از این اختلالات رنج میبرید و به دنبال بهترین و مطمئن‌ترین روش درمان آن هستید، می‌توانید با کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین، بهترین فیزیوتراپی تهران، در تماس باشید و برای دیدن ویدیو‌ها و مطالب آموزشی اینستاگرام کلینیک فیزیوتراپی رادین را دنبال کنید.

5 1 رای

استئونکروز زانو یا نکروز آواسکولار زانو چیست؟ فیزیوتراپی استئونکروز زانو چگونه است؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه استئونکروز زانو (Osteonecrosis of the knee) یا نکروز آواسکولار زانو (Avascular necrosis of the knee) یک حالت از بیماری است که در آن بافت استخوانی زانو تحت تأثیر نقص جریان خون قرار می‌گیرد و در نتیجه بافت استخوانی مرده و تخریب می‌شود که یکی از راه های درمان آن فیزیوتراپی استئونکروز زانو است.

پیوند استخوان چیست؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه پیوند استخوان (Bone graft) عملی است که در آن استخوان یا جایگزینی برای استخوان آسیب دیده یا ناکافی قرار می‌گیرد. این روش برای تقویت استخوان‌ها، اصلاح شکل استخوانی، جبران افتادگی استخوان و یا جایگزینی استخوان‌های شکسته و آسیب دیده استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی شکستگی پاشنه پا

زمان مطالعه: 11 دقیقه شکستگی پاشنه پا یا شکستگی استخوان پاشنه پا، وضعیتی است که در آن یک یا چند استخوان در ناحیه پاشنه پا شکسته می‌شود. پاشنه پا شامل چندین استخوان است، از جمله استخوان کعبی و استخوان‌های کوچکتری که از طریق لیگامانت‌ها به هم متصل هستند.

شکستگی پاشنه پا ممکن است به دلیل ضربه مستقیم، فشار زیاد، سقوط یا استفاده نادرست از پا رخ دهد. این نوع شکستگی معمولاً با درد شدید، ورم، کبودی و عدم توانایی در حمل و نقل قسمت شکسته پاهمراه است. در برخی موارد، ممکن است استخوان‌های شکسته به طور قابل مشاهده ظاهر شوند.

سندروم پای کوتاه چیست؟ درمان اختلاف طول پا از طریق فیزیوتراپی

زمان مطالعه: 13 دقیقه سندروم پای کوتاه چیست و درمان اختلال پا از طریق فیزیوتراپی چگونه است؟ سندروم پای کوتاه یا کوتاهی پای ناشی از عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، تغییرات ساختاری در استخوان‌ها و عضلات پا، صدمات و آسیب‌ها در طول رشد، عوامل محیطی و غیره است. این سندرم معمولاً به معنای کوتاهی طول یک یا هر دو پا نسبت به طول معمول آنها است.

رزرو نوبت، مشاوره رایگان